Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Säkra larmlösningar skapar trygghet

Exteriör av låg byggnad, högkvarteret för Telehantering i Göteborg.

Telehantering i Göteborg är ett företag som säljer och installerar säkerhetssystem.Här finns mycket kunskap och lång erfarenhet inom områdena tele, data och säkerhet, där man erbjuder helhetslösningar inkluderande allt från behovsanalys till driftsättning och underhåll. Telehantering i Göteborg har sett en positiv utveckling sedan starten och nu söker man nya tekniker för att möta den ökade efterfrågan.

Svensk Leverantörstidning träffar Stefan Olsson, som är VD för Telehantering i Göteborg AB.Telehantering grundades 1989 i Stockholm och har totalt omkring 70 anställda. Sedan 2012 finns företaget med eget kontor i Östersund och sedan 2014 i finns företag i Göteborg.Telehantering är en certifierad anläggarfirma för inbrott, brand och CCTV och innehar även allmän elbehörighet.
– Vi är ett renodlat säkerhetsföretag som säljer och installerar säkerhetssystem såsom inbrottslarm, brandlarm, kameror, passersystem och telefiber. Omkring 85 procent av vår verksamhet handlar om larm. Men ibland använder larmen fiber, och då står vi även för den installationen. Förutom larm med tillhörande fiber arbetar vi även mycket med datainstallationer, säger Stefan.
Telehantering i Göteborg har sju anställda, åtta inklusive Stefan. Här finns det lilla företagets flexibilitet men det stora företagets resurser.Företaget erbjuder helhetslösningar inom sina områden.
– Vi har möjlighet att ombesörja hela arbetet tack vare våra samarbetspartners och arbetar till exempel med hantverkare såsom målare, plattsättare och olika kompetenser inom bygg, säger Stefan.

Söker nya tekniker
Telehantering har sett en positiv utveckling och expansion och söker därför efter nya medarbetare. Företaget söker duktiga tekniker till samtliga kontor.
– Vi växer hela tiden, vilket är kul och gör att vi behöver nyanställa, säger Stefan.
Telehantering Göteborg arbetar mestadels i Göteborg med omnejd, ofta i en radie om fem mil kring staden.
– Men vi har även riksavtal som gör att vi åker längre bort. Våra kontor i Stockholm och Östersund är också behjälpliga vid olika uppdrag, säger Stefan.
Telehanterings kunder är företag, kommuner och statlig verksamhet.Bland kunderna finns till exempel Swedish Match och DHL.
– Vi gör allt från behovsanalys, kalkylering, dokumentation, installation, driftsättning och överlämnande till kunden. Vi står för hela kedjan tillsammans med våra partners. Givetvis servar vi våra system på eftermarknaden, service och underhåll är väldigt viktig för oss, säger Stefan.

Vill växa
Stefan betonar att man på Telehantering i Göteborg alltid är måna om att göra ett bra jobb.Man vill kunna stå för det man gör i alla lägen.
– Det viktigaste för oss är nöjda kunder, vi tolererar inte att någonting blir dåligt. Vi är extremt noggranna med vårt arbete och brinner för det vi gör. Detta gör att vi även ofta får ta hand om våra kunders service. Vi kommer långt på vårt goda rykte och har haft en organisk tillväxt här i Göteborg sedan starten, säger Stefan.
Telehantering arbetar flera olika leverantörer och är märkesoberoende, vilket gör att de kan hjälpa sina kunder oavsett vilka märken och system de vill ha eller redan har.
– Detta är en av våra stora styrkor.
I framtiden vill Telehantering Göteborg fortsätta växa.
– Vi vill ta fler marknadsandelar och göra vårt namn mer känt, så att fler företag och kunder vet vilka vi är och vad vi kan göra, avslutar Stefan Olsson.

Intervju: Rasmus Lundström