Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Sex decennier av professionell lastbilslackering

Ända sedan början av 1960-talet har Alenäs Lastbilslackering varit ett välkänt varumärke i fordons- och transportbranschen. Sedan bröderna Eddy och Leo Nord tog över verksamheten upplever företaget en nyrenässans, samtidigt som det mer än 60 år gamla konceptet alltjämt präglar verksamheten: lastbilslackering med oöverträffad finish och hållbarhet.

Grundat 1960 har Alenäs Lastbilslackering AB sett olika ägare och generationer passera genom åren. Och när bröderna Eddy och Leo Nord tog över i april 2023 fick företaget ett nytt lyft. Eddy, med en gedigen bakgrund i branschen och Leo, med sin passion för innovation och affärsutveckling, har tillsammans skapat en vision för företaget som sträcker sig bortom de traditionella gränserna.
En viktig del av Alenäs Lastbilslackerings framgång är företagets fokus på kvalitet i varje steg av processen. Med premiummärken som Glasurit och samma klarlack som används av exklusiva bilmärken som Koenigsegg, levererar de en oöverträffad finish och hållbarhet i varje lackeringsprojekt. Denna kompromisslösa inställning till kvalitet har inte bara cementerat företagets goda rykte på marknaden utan också öppnat dörrar för nya affärsmöjligheter.
– Vi strävar alltid efter att kunna erbjuda en helhetslösning för våra kunder, från lackering till reservdelar. Vi har ända sedan vi tog över jobbat för att bryta traditionella mönster och skapa nya möjligheter för våra kunder. Genom att tänka så driver vi utvecklingen framåt samtidigt som vi hela tiden vässar vårt koncept, säger Leo Nord.

Konkurrenskraftiga priser
I Alenäs Lastbilslackering AB är begrepp som effektivitet och kvalitet alltså inte bara ord, utan en levande verklighet. Genom att investera i både personal och teknologi har Leo och Eddy byggt en verksamhet där antalet anställda på kort tid vuxit från en till tio. Genom att importera material direkt och skippa mellanhänder kan de erbjuda sina kunder konkurrenskraftiga priser utan att kompromissa med slutresultatet. Det är den typen av förståndig affärspraxis som, enligt Leo, bidragit till att företaget på kort tid har skördat framgångar och bättrat på ett redan gott rykte i branschen.

Satsar på personalen
För bröderna Nord handlar det inte bara om att driva en framgångsrik verksamhet, utan också om att skapa en arbetsmiljö där personalen trivs och känner sig uppskattad.
– Vi har valt att satsa på till exempel moderna arbetsmetoder, gemensamma utrymmen och miljövänlig teknologi. Vi tror att det är viktigt för att skapa en plats och en atmosfär där människor kan växa och utvecklas tillsammans med företaget, säger Leo Nord.
Med en solid kundbas som sträcker sig över en radie på 15–20 mil från hemorten och med ett växande rykte för kvalitet och pålitlighet ser framtiden ljus ut för Alenäs Lastbilslackering.
– Genom att hålla fast vid våra kärnvärden effektivitet och kvalitet, och samtidigt omfamna förändring och innovation, känner vi oss redo att möta alla typer av utmaningar som kommer, avrundar Leo Nord.

Intervju: Oliver Malm
Text: Örjan Persson