Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Prisbelönt ölbryggning i sex generationer

De svenska öltraditionerna är djupt rotade och Krönleins Bryggeri AB är ett av de bryggerier som för dem vidare. I sex generationer har familjen Krönlein ägnat sig åt ölbryggning, något som i allra högsta grad präglar smakerna på företagets prisbelönta produkter.

I sex generationer har familjen Krönlein drivit bryggeriverksamhet, vilket gör Krönleins till familjen med de längsta bryggartraditionerna i Sverige. De sträcker sig så långt tillbaka som till 1790, medan bryggeriet i Halmstad etablerades 1836 under namnet Appeltofftska Bryggeriet. Idag leds verksamheten av bröderna Carl och Tage Krönlein. Carl berättar att verksamheten verkar under nuvarande namn sedan snart 30 år tillbaka och att företaget faktiskt hyser sjunde generationen Krönlein i och med att Tages dotter Anna numera är verksam i detsamma. Hon är en av cirka hundra anställda i verksamheten, vilken hyser avdelningar för bland annat produktion, lager, distribution, försäljning, labb och administration.
– Många av våra medarbetare har varit oss trogna väldigt länge, erfarenheten är enorm, konstaterar Carl Krönlein som innehar VD-rollen sedan 1992.

Skördar framgångar
Öl och cider är bolagets huvudprodukter. Härtill kommer ett sortiment med läsk och vatten. Krönleins vision är att brygga Sveriges bästa öl. Man använder bara naturliga råvaror i produktionen samt vatten från egen källa, vilket i allra högsta grad bidragit till att Krönleins är Skandinaviens mest prisbelönta bryggeri.
– Vi saluför allt från alkoholfria varianter till starköl. Three Hearts, Stockholm och Crocodile är våra främsta varumärken, säger Carl Krönlein och betonar att all öl bryggs med stor noggrannhet för att uppnå rätt styrka och smak.
– Vi brygger till rätt styrka direkt, till skillnad från de stora bryggerierna som spär ut ölet med vatten tills de uppnår rätt alkoholhalt. Här jobbar vi med traditionella metoder och öppna jäskar – det återspeglas i smakerna.
Carl konstaterar att Krönleins genom åren har vunnit många priser. Under öl-VM, vilket numera går under namnet Brewing Awards, och där deltagande ölsorter bedöms av branschfolk, har Krönleins skördat stora framgångar. Två gånger har till exempel bryggeriets Three Hearts X-Strong vunnit i klassen för lageröl.
– Vi har lyckats göra en smakrik öl som inte smakar för mycket alkohol, säger Carl.
Han nämner i sammanhanget även det tyska testinstitutet för livsmedel, DLG, där utbildade proffs bedömer kvaliteten på öl ur ett flertal olika perspektiv och i olika steg. Här har Krönleins öl utmärkt sig bäst av alla Skandinaviens bryggerier.

Cider gör succé
Cider har Krönleins Bryggeri producerat sedan 90-talet. Halmstad Cider har länge varit många konsumenters favorit, och när Halmstad Crusch lanserades för ett par år sedan blev succén total när den redan under premiäråret blev landets mest sålda cider inom sin kategori. Fram mot sommaren kommer nya, säsongsbetonade Halmstad Crusch-varianter att presenteras. Beträffande vatten och läsk produceras olika varianter under varumärkena Three Hearts och Loranga.

Nästan helt fossilfritt
Krönleins exporterar idag till ett 30-tal länder med global täckning. Halmstad Cider- och Halmstad Cocktailserien är till exempel storsäljare i Skandinavien.
– Vi exporterar en hel del till Norge som kommit att bli en av de största marknaderna när det gäller cider. Nyligen blev vi Norges största importör av alkoholhaltiga drycker. Härutöver producerar vi bland annat IKEA:s ljusa och mörka lager som vi exporterar till IKEA:s varuhus runt om i Europa, berättar Carl Krönlein.
Han lyfter avslutningsvis fram bryggeriets tydliga miljöfokus och berättar att man nyligen genomförde en stor investering i en pelletspanna som ska ersätta tidigare uppvärmningsanordning, vilket minskar de fossila utsläppen väsentligt.
– Nu är vi nästan helt och hållet fossilfria. Ambitionen är att vi inom kort ska vara hundra procent fossilfria inom alla våra led, säger Carl Krönlein.

Intervju: Oliver Malm
Text: Örjan Persson