Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Långa hisstraditioner i anrikt familjeföretag

När det handlar om plattformshissar är det få som slår Nami Lift AB på fingrarna i fråga om kunnande och erfarenhet. Det gedigna familjeföretaget med anor sedan 1940-talet tillverkar plattformshissar i alla möjliga storlekar och jobbar mot återförsäljare i både Sverige och på kontinenten.

När Nami Lift grundades i Tollarp 1944 var det jordbruksredskap som var företagets specialitet. Mellan 1960 och 1980 tillverkade man även traktorvagnar, men därefter har det mesta handlat om hissar i familjeföretaget som bröderna Christoffer och Victors farfars far grundade efter att ha drivit en bysmedja utanför Tollarp. Brödernas far och dennes bror drev verksamheten fram till för några år sedan, och sedan dess är det alltså Christoffer och Victor som för de stolta familjetraditionerna vidare.

Måttanpassade lösningar
Nami Lift tillverkar plattformshissar i olika storlekar och för olika ändamål. Inte minst i offentliga miljöer finns krav på tillgänglighet som kräver en lösning lik de man tar fram i Nami Lift.
– Vår stora styrka, jämfört med många andra aktörer i branschen, är att vi kan måttanpassa och ta fram specialgjorda hissar. Det är inte alltid det är möjligt att få plats med en hiss med standardmått i en fastighet, då löser vi självklart det. Kunden har också möjlighet att välja mellan olika utföranden, färger och glasvarianter, säger Christoffer som innehar VD-rollen medan Victor jobbar med produktutveckling.
I princip allt som används för produktionen tillverkas i företagets egen verkstad. Företaget köper också in mycket av sitt material från Sverige.
– Det innebär ofta ett en kvalitetsstämpel ute i Europa när man berättar att allt är svensktillverkat. Sedan är det såklart också en fördel när vi blir mindre känsliga för störningar i leveranser, påpekar Christoffer.

Lyfter fram personalen
Nami Lift jobbar mot återförsäljare i Sverige, Frankrike, Tyskland, Holland, Belgien och England.
– Vi har ett väldigt bra samarbete med återförsäljare, både mindre och större aktörer, runt om i Sverige. Eftersom vi är en mindre aktör i branschen blir det lättare för oss att ha en tät dialog med dem, och det hoppas och tror jag att de uppskattar, säger Victor Jönsson.
Nami Lift har succesivt fått utöka sina lokaler för att kunna skala upp produktionen i takt med den växande efterfrågan på deras plattformshissar. Samtidigt har de lagt stort fokus på att effektivisera produktionen, vilket gör att de kan hålla nere priserna, samtidigt som de blir mer effektiva.

Nami Lift sysselsätter idag 22 medarbetare, varav många har ett långt förflutet i företaget. Nyligen, berättar Victor, gick en man i pension som jobbat hela sitt yrkesverksamma liv i Nami Lift.
– Det finns många duktiga medarbetare här, det är en styrka att vi kan få behålla dem så länge. Det är vi tacksamma för, säger Christoffer med stort eftertryck.
Framöver hoppas han kunna attrahera fler återförsäljare i Europa, inte minst i länder där produkterna idag saknas. Det finns också planer på att med tiden öka produktutbudet.
– I det stora hela kommer vi fortsätta jobba i samma anda som tidigare och förvalta det som tidigare generationer har byggt upp. Detta är och ska förbli ett gediget familjeföretag, säger Christoffer Nordholm och Victor Jönsson.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Örjan Persson