En ledande lindarverkstad i Värmland
Sedan 1987 har Karlstad Lindarverkstad (KLV) varit en pålitlig aktör inom motorservice och lindning. Utöver att vara återförsäljare av elmotorer, växlar och pumpar från välkända märken, har man även ett väldigt starkt fokus på service, renovering och reparationer. Då driftstopp kan vara förödande, är man alltid redo att rycka ut när kunderna behöver en och erbjuder snabb och effektiv service.
1987 Sedan 1987 har Karlstad Lindarverkstad (KLV) varit en pålitlig aktör inom motorservice och lindning. Företaget grundades av Jonny Broström,som senare tog in Leif Gumaelius som delägare och har sedan dess byggt upp ett starkt rykte som återförsäljare av elmotorer, växlar och pumpar från välkända märken, med ett särskilt fokus på service, renovering och reparationer. Då driftstopp kan vara förödande, är man alltid redo att rycka ut när kunderna behöver hjälp och erbjuder snabb och effektiv service.
Vi har byggt upp en stark verksamhet, som kombinerar traditionellt kunnande med moderna lösningar för att möta dagens höga krav. Med över 35 års erfarenhet och en ständig strävan efter att förbättra våra tjänster, är vi stolta över att vara en ledande partner för industrier i hela regionen, sägerKLV:s nya VD. Adam Gumaelius,som tog över rollen som VD efter sin far,Leif Gumaelius.
Adam arbetade på företaget i femton år under sin far och Jonny innan han tog över rollen som VD.
– Jag har tagit in Tobias Carlsson som min högra hand och blivande kompanjon, berättar Adam.
Produkter och kompetens
KLV är återförsäljare av elmotorer, växlar och pumpar från exempelvis ABB, SEW och BUSCK. Företaget har ett välförsett lager med motorer och reservdelar, vilket innebär att kunderna nästan alltid kan hitta det de letar efter. Detta lager är till stor hjälp när det kommer till det kompletta utbudet av motorservice, vilket är vad man har byggt sitt goda rykte på. Man kan hjälpa sina kunder med allt från lindning och reparationer till renoveringar.
– Med vår expertis kan vi återställa motorer som inte längre fungerar, på ett miljövänligt och ekonomiskt sätt. Vår process är noggrant utformad för att säkerställa att kunden alltid får en lösning som håller över tid, berättar Adam.
Tid är pengar
För KLV:s kunder kan ett driftstopp få förödande ekonomiska konsekvenser; varje minut en maskin står still kostar pengar.
– Vår service är snabb och effektiv. Vi är beredda att agera omedelbart. Om en motor eller en produktionslinje går sönder, kan vi organisera transport, även om det innebär att boka en taxi, för att leverera reservdelar eller motorer så fort som möjligtVi har till och med flugit in en motor vid akuta situationer, vilket visar vårt starka engagemang för att minimera våra kunders stilleståndstider, säger Adam, som tillägger att även starka samarbeten med leverantörer bidrar till att man kan ha korta leveranstider.
Adam avslutar intervjun med att prata lite mer om hur KLV arbetar för att ständigt modernisera sin verksamhet.
– Vi ser fram emot en spännande framtid, där vi planerar att expandera våra lokaler, bygga större lager och växa som företag. Vår vision är att fortsätta vara den största aktören inom lindning och motorservice i Värmland, samtidigt som vi utökar vår räckvidd. Vi har ambitiösa planer inför 2030; vi vill växa och anställa fler medarbetare, säger Adam.
Intervju: Lukas Fernholm
Text: Andreas Ziegler