Undersökning från Novus: Vi skrattar mindre – men den digitala humorn ökar under pandemin
6 av 10 svenskar skrattar högt minst en gång om dagen, men vi skrattar betydligt mindre nu än vi gjorde innan pandemin. Den digitala humorn har dock fyllt en allt viktigare funktion för skrattet, det visar en Novus-undersökning som Pantamera beställt. I den uppger hälften av de tillfrågade unga (18-29 år) att de ökat sin digitala humorkonsumtion under 2021. Nu instiftar Pantamera ett humorstipendium för att bidra till mer skratt i vardagen.
Pantamera ansvarar för det svenska pantsystemet och har sedan länge använt humor för att få ännu fler att panta ännu mer. En strategi som har visat sig vara framgångsrik – under 2020 pantades över 2,2 miljarder burkar och flaskor i Sverige. Humorstipendiumet som nu lanseras omfattar 50 000 kronor och innebär en möjlighet att medverka i produktionen för Pantameras virala humorsuccé – Pantamera Humor.
– Vårt Instagramkonto ’Pantamera Humor’ är en mycket uppskattad kanal som idag har närmare 50 000 följare. Det kan vi tacka de fantastiska komikertalangerna som driver kontot för. Att göra digital humor är en konstform som vuxit sig allt starkare under pandemin. Genom humorstipendiet vill vi uppmuntra fler att våga ta steget fullt ut och satsa på en humorkarriär, säger Lovisa Lannerstedt, projektledare på Pantamera.
Psykolog Per Naroskin: Därför är humor viktigt
Enligt Novus-undersökningen skrattar 57 procent av svenskarna högt minst en gång om dagen och 90 procent uppger att det är viktigt att skratta. Nästan samtliga tror att det är viktigt att skratta för välbefinnandet. Per Naroskin, psykolog, författare och föreläsare, menar att humor kan vara en viktig livboj i svåra stunder.
– Att vi skrattat mindre under det gångna året är kanske inte så konstigt. Skratt är till stor del en gemensam handling. Humorns mekanismer är värda att ta på största möjliga allvar. Humor kan vara livsviktigt i svåra stunder. Alla vill ha kul, men en del är bättre än andra på att vara kul. Sådana talanger är viktiga att fånga upp och ett stipendium är ett bra sätt att göra det på, säger han.
Vardagsskämt, familj, vänner och roliga klipp
I undersökningen ställdes också frågan vad som får oss att skratta. I topp hamnar skämt i vardagen (79%), familj (70%), vänner (69%) och roliga klipp online (53%). Bland unga är det hela 78% som uppger att de skrattar åt roliga klipp online.
På frågan via vilka kanaler man oftast konsumerar humor hamnar traditionell TV i topp, följt av Youtube, Facebook och Instagram. I den yngre målgruppen uppger dock 82 procent att Youtube är deras främsta kanal.
– Det är jättekul att vi har ett så stort utbud av innehåll och kanaler idag. Då finns verkligen någonting för alla. Det blir också lättare att sprida sin humor, dela med sig och själv våga publicera innehåll. Nu hoppas vi på att många unga humortalanger tar chansen och söker vårt stipendium, säger Lovisa Lannerstedt.
Undersökningen är genomförd av Novus under april 2021 bland den svenska allmänheten i åldern 18-79 år. Totalt har 1000 webb-intervjuer genomförts i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel som ger representativa urval.
Källa: Returpack/Pantamera