Två av tre svenska bilägare vill byta till eldrivet
Två tredjedelar av de svenska bilägarna skulle helst välja en elhybrid eller renodlad elbil om man skulle byta bil idag. Det framgår av en undersökning om elbilar och infrastrukturen för elbilsladdning som elbilsmässan eCarExpo låtit göra på 1 012 svenska bilägare. Jämfört med motsvarande tid förra året är det främst unga män som nu i högre utsträckning vill sadla om från fossilt till eldrivet.
eCarExpo, Skandinaviens enda elbilsmässa som arrangeras i slutet av november på Svenska Mässan i Göteborg, har under september månad låtit undersökningsföretaget Mejsel genomföra en kvantitativ undersökning på 1 012 svenska bilägare, hälften män och hälften kvinnor, om inställningen till laddning för el- och elhybridbilar.
Undersökningen visade att 66 procent av de svarande helst vill att sin nästa bil drivs helt eller delvis av el. Andelen av de svarande som helst köper en bensinbil nästa gång är 20 procent, och intresset för dieselbränslet har sjunkit ner under tio procent. Resultatet visar också att intresset för gas och etanol i stort sett är utraderat i Sverige, med bara tre respektive två procent som säger sig vilja satsa på dessa alternativa fossilfria bränslen.
Undersökningen visade att 66 procent av de svarande helst vill att sin nästa bil drivs helt eller delvis av el. Andelen av de svarande som helst köper en bensinbil nästa gång är 20 procent, och intresset för dieselbränslet har sjunkit ner under tio procent. Resultatet visar också att intresset för gas och etanol i stort sett är utraderat i Sverige, med bara tre respektive två procent som säger sig vilja satsa på dessa alternativa fossilfria bränslen.
Tydlig trend
Utvecklingen följer en tydlig trend som har synts under längre tid, men som ändå överraskade stort när förra årets undersökning publicerades. I år syns främst en attitydförändring hos yngre män (20-35 år), som kraftigt har ökat sitt intresse för elhybrider på bekostnad av främst bensinbilar. Men överlag och i så gott som alla åldrar och kön ökar intresset för eldrivet.
Adderar man dessutom både första- och andrahandsvalen hos de svarande är trenden extra tydlig, eftersom många börjar få upp ögonen för elektrifieringen, men ännu kanske inte vågar ta steget fullt ut. 73 procent av de svarande har elhybrider som första eller andra val, och 49 procent elbilar. Det är mellan sju och tio procentenheter fler än i fjolårets undersökning.
– Nu är det upp till biltillverkarna att leverera bilar som folk efterfrågar, säger Gunnar Dackevall, mässgeneral för elbilsmässan eCarExpo som arrangeras i Göteborg 30 november till 2 december. På mässan kommer en rad nyheter att presenteras för de svenska bilköparna, både i hybridform och som renodlade elbilar. Men trots att hela branschen nu ställer om till eldrift i stor skala är det skriande brist på alternativ som kan levereras med kort varsel.
– Skatteomläggningen i somras utlöste inte oväntat ett enormt sug efter eldrivet, och det är långa ledtider på omställningar i bilindustrin, kommenterar Gunnar Dackevall.
Utvecklingen följer en tydlig trend som har synts under längre tid, men som ändå överraskade stort när förra årets undersökning publicerades. I år syns främst en attitydförändring hos yngre män (20-35 år), som kraftigt har ökat sitt intresse för elhybrider på bekostnad av främst bensinbilar. Men överlag och i så gott som alla åldrar och kön ökar intresset för eldrivet.
Adderar man dessutom både första- och andrahandsvalen hos de svarande är trenden extra tydlig, eftersom många börjar få upp ögonen för elektrifieringen, men ännu kanske inte vågar ta steget fullt ut. 73 procent av de svarande har elhybrider som första eller andra val, och 49 procent elbilar. Det är mellan sju och tio procentenheter fler än i fjolårets undersökning.
– Nu är det upp till biltillverkarna att leverera bilar som folk efterfrågar, säger Gunnar Dackevall, mässgeneral för elbilsmässan eCarExpo som arrangeras i Göteborg 30 november till 2 december. På mässan kommer en rad nyheter att presenteras för de svenska bilköparna, både i hybridform och som renodlade elbilar. Men trots att hela branschen nu ställer om till eldrift i stor skala är det skriande brist på alternativ som kan levereras med kort varsel.
– Skatteomläggningen i somras utlöste inte oväntat ett enormt sug efter eldrivet, och det är långa ledtider på omställningar i bilindustrin, kommenterar Gunnar Dackevall.
Undersökningen
eCarExpos undersökning genomfördes av Mejsel den 17-27 september i år. Hela undersökningen om svenskars förhållande till elbilsmarknaden kommer att presenteras vid öppningen av elbilsmässan eCarExpo på Svenska Mässan i Göteborg den 30 november 2018.
eCarExpos undersökning genomfördes av Mejsel den 17-27 september i år. Hela undersökningen om svenskars förhållande till elbilsmarknaden kommer att presenteras vid öppningen av elbilsmässan eCarExpo på Svenska Mässan i Göteborg den 30 november 2018.
Källa: eCarExpo