Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Sveriges godaste kräftor finns i Väderstad

I Östergötlands hjärta, närmare bestämt i Väderstad, finns Sveriges godaste kräftor. Här finner vi också MarcusKräftan, kräftspecialisten med anor från 1967, där det välkända familjeföretaget kokar kräftor efter gamla beprövade recept. Skaldjursentusiaster från när och fjärran styr stegen mot MarcusKräftan för en smakupplevelse utöver det vanliga.

Det är ett stycke gedigen historia som ligger bakom MarcusKräftan, ett företag som idag drivs av Mathias Svensson. Det var dock hans farfar Marcus och farmor Karin som startade verksamheten i Väderstad 1967.
– De drev en livsmedelsaffär där man även sålde kräftor som man själva hade fiskat i Vättern. Min far tog över butiken på 70-talet och sedermera flyttades den hundra meter från produktionslokalerna. 2006 bolagiserades verksamheten och MarcusKräftan bildades, berättar Mathias som med andra ord har vuxit upp i företaget.
2011 tog han över ledarskapet i detsamma medan hans bror driver livsmedelsbutiken vidare.

Gamla metoder, eget recept
MarcusKräftan kokar och förmedlar signalkräftor från Vättern, och det är onekligen ett arbete som – bokstavligt talat – gett mersmak långt utanför kommungränsen. En Marcus-kräfta erbjuder en smakupplevelse utöver det vanliga.
– Vi kokar våra kräftor på gammalt vis och enligt min farmors eget recept. Hon var extremt noggrann med koktider, nedkylning och annat, vilket bidrar till den unika smaken. Vi tillagar en speciell lag med krondill från traktens gårdar och är noga med att bibehålla det genuina i vårt arbetssätt, förklarar Mathias Svensson.

Ökad efterfrågan
MarcusKräftan samarbetar med yrkesfiskare som tar upp och levererar kräftorna för kokning och packning. I sortimentet ingår också frysta varianter. Kunder är allt från privatpersoner till storgrossister, och man levererar exempelvis till Hemköp i Linköping och Söderköping samt Fiskgrossisten i Helsingborg. Givetvis säljer man även kräftor över disk i den egna ICA-butiken.
Det är ett sedan länge etablerat koncept och efterfrågan ser inte ut att avta, snarare tvärtom.
– Vi planerar att göra en tillbyggnad under hösten 2019 så att vi kan öka produktionen ytterligare. Vår ambition är att växa lite varje år, utan att äventyra stabiliteten i företaget. Framför allt handlar det om att kunna fortsätta leverera en produkt som verkligen är uppskattad och efterfrågad, avslutar Mathias Svensson.

Research: Stefan Carewall
Text: Örjan Persson