Sälja svarvar på nätet?
När man går in genom dörrarna på Schuchardt Maskin möts man av en kontrast. Detta är ett anrikt företag som i över hundra år servat den nordiska verkstadsindustrin med maskiner och verktyg. Men samtidigt är det ett modernt e-handelsföretag med många unga medarbetare.
Vi möter VD, Anders Snäckerström som i slutet av 2015 fick ett tydligt uppdrag av nuvarande ägare: Att fördubbla omsättningen inom fem år.
– Vi är på god väg, idag är vi tolv anställda, och växer stadigt, konstaterar han.
Schuchardt Maskin levererar maskiner, verktyg och tillbehör för skärande bearbetning inom verkstadsindustrin. För Anders Snäckerström är det dock viktigt att betona att det inte bara handlar om att leverera bra produkter snabbt.
– Vi vill finnas till för kunder som behöver teknisk rådgivning, och som inte alltid vet hur de bäst löser sitt problem. Därför har flera av våra anställda en bakgrund som verktygsmakare. Vi har märkt att i den rollen ställs man inför otaliga tekniska problem, och de erfarenheter de bär med sig kommer våra kunder till stor nytta.
– Vi är på god väg, idag är vi tolv anställda, och växer stadigt, konstaterar han.
Schuchardt Maskin levererar maskiner, verktyg och tillbehör för skärande bearbetning inom verkstadsindustrin. För Anders Snäckerström är det dock viktigt att betona att det inte bara handlar om att leverera bra produkter snabbt.
– Vi vill finnas till för kunder som behöver teknisk rådgivning, och som inte alltid vet hur de bäst löser sitt problem. Därför har flera av våra anställda en bakgrund som verktygsmakare. Vi har märkt att i den rollen ställs man inför otaliga tekniska problem, och de erfarenheter de bär med sig kommer våra kunder till stor nytta.
30 000 artiklar
Det är dock inte enbart mekaniska verkstäder som vänder sig till Schuchardt Maskin. Anders skrattar och berättar att man bland företagets 15 000 kunder hittar allt möjligt. Tittar vi bland kunder som börjar med bokstaven K hittar vi bland annat Koenigsegg, Kumlaanstalten och Kungliga Husgerådskammaren.
Schuchardt har agenturen för bland annat taiwanesiska Vertex och tyska Optimum som båda står för tydliga kvalitetskoncept inom området.
– Vi har idag 30 000 artiklar i vårt sortiment.Tillgänglighet och snabba leveranser är väldigt viktigt. Kunden har i regel sin leverans dagen efter om beställningen görs innan klockan 15, upplyser Anders.
Han lyfter fram Schuchardts e-handelssida som är enkel och modern och under ständig utveckling. Schuchardt var tidigt ute med e-handel. I början var det många som var tveksamma till att det gick att sälja produkter som svarvar eller fräsmaskiner via en webbutik, men med tiden har man lyckats visa att det faktiskt går om man vill. Ett viktigt hjälpmedel är en rankingtjänst, i vilken kunderna kan betygsätta företaget i form av omdömen som kan läsas av alla.
– Vi vill vara transparenta. Vi får väldigt fina betyg, men det viktigaste är det som sker de gånger vi får ett sämre omdöme. Då går vi noga igenom vad som har hänt men vi försöker först lösa det på bästa sätt för kunden. Därefter går vi igenom flödet för att se om vi kan göra något för att det inte ska upprepas. I de fall kunden ändrar sitt betyg från ett lågt till högt efter våra insatser har vi lyckats.
Det är dock inte enbart mekaniska verkstäder som vänder sig till Schuchardt Maskin. Anders skrattar och berättar att man bland företagets 15 000 kunder hittar allt möjligt. Tittar vi bland kunder som börjar med bokstaven K hittar vi bland annat Koenigsegg, Kumlaanstalten och Kungliga Husgerådskammaren.
Schuchardt har agenturen för bland annat taiwanesiska Vertex och tyska Optimum som båda står för tydliga kvalitetskoncept inom området.
– Vi har idag 30 000 artiklar i vårt sortiment.Tillgänglighet och snabba leveranser är väldigt viktigt. Kunden har i regel sin leverans dagen efter om beställningen görs innan klockan 15, upplyser Anders.
Han lyfter fram Schuchardts e-handelssida som är enkel och modern och under ständig utveckling. Schuchardt var tidigt ute med e-handel. I början var det många som var tveksamma till att det gick att sälja produkter som svarvar eller fräsmaskiner via en webbutik, men med tiden har man lyckats visa att det faktiskt går om man vill. Ett viktigt hjälpmedel är en rankingtjänst, i vilken kunderna kan betygsätta företaget i form av omdömen som kan läsas av alla.
– Vi vill vara transparenta. Vi får väldigt fina betyg, men det viktigaste är det som sker de gånger vi får ett sämre omdöme. Då går vi noga igenom vad som har hänt men vi försöker först lösa det på bästa sätt för kunden. Därefter går vi igenom flödet för att se om vi kan göra något för att det inte ska upprepas. I de fall kunden ändrar sitt betyg från ett lågt till högt efter våra insatser har vi lyckats.
Framhåller personalen
På Schuchardt Maskin har man vågat satsa på unga medarbetare, vilka Anders Snäckerström betecknar som duktiga, lojala, kreativa och självgående.
– Det är med hjälp av våra medarbetare som vi kan utveckla och förändra företaget för att möta nya krav. Det är drivet hos våra medarbetare som är nyckeln till vår framgång, och att vi är där vi är idag, berömmer Anders.
På Schuchardt Maskin har man vågat satsa på unga medarbetare, vilka Anders Snäckerström betecknar som duktiga, lojala, kreativa och självgående.
– Det är med hjälp av våra medarbetare som vi kan utveckla och förändra företaget för att möta nya krav. Det är drivet hos våra medarbetare som är nyckeln till vår framgång, och att vi är där vi är idag, berömmer Anders.