Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

När ridån går upp måste allt fungera

Dagens evenemangspublik ställer allt högre krav på att bli underhållen. Det ställer i sin tur stora krav på aktörerna som ligger bakom evenemangen. Priebe-ScanRig är ett exempel. Här jobbar man med scenmekanik, ett arbete som kräver stor innovationsförmåga och flexibilitet.

Vi träffar Aart Gigengack som är en av delägarna i Priebe-ScanRig AB.
– Vi är varken störst eller minst i branschen. Vi har dock nischat oss på scenmekanik, ett område där vi kan leverera totalentreprenader. Det kan handla om allt från stolar och akustikskärmar till scener, ridåer och upphängningar för lampor och högtalare. Det rör sig till exempel om specialutrustning för teatrar, inte minst lyftsystem för ljud, ljus och teknik, med höga krav på ljudnivåer och säkerhet, berättar Aart och förklarar att företaget har agenturer i både Sverige och Norge, samt leverantörer i exempelvis England, Slovakien, Schweiz, Nederländerna och Tyskland.
– Vi levererar produkter men utför även installationer och åtar oss hela projekt då vi ansvarar för hela den mekaniska infrastrukturen för exempelvis teatrar, konserter, evenemang och kongresser. Vi genomför också projekt med stora svenska företag som jobbar internationellt, upplyser Aart.

Alla projekt lika viktiga
Aart Gigengack har lång erfarenhet av branschen. 2003 arbetade han på Eurovision Song Contest i Riga där han träffade sin svenska sambo. Fyra år senare flyttade han till Sverige från Nederländerna. 2013 startade han företaget ScanRig. Kim Ekblad, som idag är delägare i Priebe-ScanRig tillsammans med Aart, drev tidigare Priebe Scanteknik. Duon slog sig samman 2019.
– Kim jobbade med projekt och installation medan jag fokuserade på försäljning av produkter som Priebe använde vid sina installationer. Det blev tydligt att en sammanslagning vore bra, och den har också visat sig vara väldigt lyckosam, konstaterar Aart.
Han berättar vidare att Priebe-ScanRig jobbar med stora byggentreprenörer som väljer att anlita företaget eftersom man då erhåller en helhetslösning från en specialist inom området.
– Vi jobbar med både små och stora projekt, alla är lika viktiga för oss. Sedan starten har vi jobbat för bland andra Malmö Opera, Stockholms Stadsteater och Folkets Hus i Älmhult. Det är en stor bredd, konstaterar Aart Gigengack och tillägger att man också säljer en hel del scenrelaterade produkter och lösningar, vilka alltid går i svart. Arrangörer av Melodifestivalen är en i sammanhanget trogen kund.

Stenhårda deadlines
I Priebe-ScanRig jobbar man med stor flexibilitet, vilket, enligt Aart, är en nödvändighet.
– Våra kunders deadlines är stenhårda. Det kan handla om ett produktionsbolag som öppnar en föreställning en given dag, då kan vi förstås inte meddela att något dröjer – allt måste vara klart i tid. Vi jobbar hårt i en smal bransch. Gör vi ett bra jobb kommer kunderna tillbaka, ryktet sprider sig snabbt, säger Aart Gigengack.
Han lyfter i sammanhanget fram den tio man starka personalstyrkan som han ser som företagets främsta resurs.
– Jag är oerhört nöjd med medarbetarna, alla tar sitt ansvar. Tillsammans företräder vi både erfarenhet och kunskap. Det är en väldigt informell bransch där ingen går omkring i kostym. Det är en rolig bransch att jobba i, något av en livsstil, och det är få som lämnar den, säger Aart.
Han trivs med jobbet, med att träffa människor.
– Det är människorna som gör branschen, det är roliga historier, tidspress, konstiga idéer – det är det som gör det roligt, tycker Aart som ser positivt på företagets framtid.
Priebe-ScanRig ska bland annat jobba med all scenteknik i det nya science- och kongresscentret The Loop i Lund. Företaget har, som Aart uttrycker det, hur många projekt som helst på gång.
– Dagens evenemangspublik ställer allt högre krav på att bli underhållna, vilket i sin tur kräver att arrangörerna investerar både tid och pengar. Mot den bakgrunden har vi alla förutsättningar att fortsätta växa.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Örjan Persson