Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Miljösmart processautomation från tryck till textil

Två medarbetare på Baldwin Jimek.
Tillverkningsindustrin har en innovativ och framtidsvisionär samarbetspartner i Baldwin Jimek AB. Företaget verkar globalt och har i takt med sin samtid format ett koncept som startade med miljösmarta och kvalitetshöjande trycklösningar för tidningsbranschen, till att numera även innefatta liknande lösningar för textilindustrin.

Vi träffar VD Tomas Anderbjer och Birger Hansson, en av grundarna till det som idag är framgångsrika Baldwin Jimek AB i Arlöv.
– Det är Birger som kan historiken, säger Tomas och betonar att Birger alltjämt är högst delaktig i verksamheten i rollen som Vice President of Business Development.
Det hela började när Birger och hans framlidne vän Sten Hultberg var anställda på Sydsvenskans Tryckeri. 1983 köpte de bolaget Jimek AB för att utveckla en ny sprayteknologi för tryckeriet.
– Vi lyfte in hela verksamheten under Sydsvenskan. Vi kom på att man kunde tillföra fuktvatten i processen för offsettryck genom att spraya direkt på valsen, vilket blev unikt i produktionen, berättar Birger.
Deras första kund blev NV Skånes Tidningar, och sedermera kom man i kontakt med Baldwin, som sedan tidigt 80-tal varit världsledande inom högeffektiv automatisk rengöring. 1995 köpte Baldwin Jimek. Baldwin Jimek AB bildades och därmed fick Jimek tillgång till Baldwins globala nätverk. Samtidigt gjorde 4-färgstrycket entré i tidningsvärlden, vilket ökade efterfrågan på bolagets produkter och lösningar. 1996 introducerades Jimek Baldwins PREPAC® i Europa. Idag använder tusentals kunder denna innovativa, högeffektiva och miljövänliga produkt.

Såg nya möjligheter
I mars 2012 fick Baldwin Jimek nya ägare i form av Barry-Wehmiller, en industrikoncern i USA där CEO Bob Chapman med familj är majoritetsägare.
– De såg och blev bland annat intresserade av vår nya sprayteknologi. Förvärvet har visat sig vara ett mycket lyckat steg för Baldwin Jimeks vidareutveckling, säger Tomas Anderbjer men konstaterar samtidigt att förutsättningarna på den globala tidningsmarknaden har förändrats under senare år i takt med det ökandet användandet av digitala medier.
Den naturliga följden blev utveckling mot nya branscher.
– Offset är alltjämt kärnan i verksamheten men vi utvecklar samtidigt oss själva inom bland annat textil, där vår teknik lämpar sig ypperligt, säger Tomas.
Traditionellt har textiler impregnerats i ett bad av kemikalier vilket leder till stor förbrukning av kemikalier och vatten, något som i sin tur leder till stor energiförbrukning vid själva torkprocessen. Genom Baldwin Jimeks sprayteknologi förändras detta eftersom man applicerar rätt mängd vatten samt kemikalier och därmed förbrukar mindre mängd energi.
– Tack vare vår teknik blir det inget avfall från kemikalieförbrukningen, samtidigt som vattenförbrukningen minskar med 70 procent. Det betyder att man reducerar energiförbrukningen med 70 procent samt att det blir stora kostnads- och miljöbesparingar i tillverkningsprocessen, påpekar Tomas Anderbjer.
I somras lanserades den senaste produkten inom området. Den nya TexCoat G4 har banat väg för ännu större besparingar samt uppkopplingsmöjligheter mot nätet för vidare analys. Sedan introduktionen har Baldwin Jimek sålt utrustning till flertalet textilanläggningar runtom i världen.
Baldwin Jimek har dessutom varit med och levererat 19 linjer till en av världens största anläggningar för tillverkning av t-shirts i Dominikanska Republiken.

Framtidsoptimism
Baldwin Jimek är idag teknikledande i världen inom sitt gebit.
– Vi kopierar inte andra aktörer i branschen, säger Tomas Anderbjer.
Med 40 medarbetare här i Arlöv och totalt 800 anställda på 20 platser i 10 olika länder, är bolaget väl representerat globalt för att ha världen som arbetsfält.
– Visst noterar vi att tidningstryck har minskat, men samtidigt öppnar sig en väldigt spännande framtid inom nya marknader, inte minst inom textil.
Både Tomas och Birger tror att textilbranschen kommer att växa framöver, vilket skapar möjligheter för ett bolag som Baldwin Jimek AB.
– Vi är bara i vår linda och potentialen här är väldigt stor. Vår ambition på sikt är att äga 50 procent av marknaden. Då konsumenter världen över blir allt mer miljömedvetna kommer våra miljö- och energisparande produktionslinjer att vara efterfrågade. Vi har tagit väl vara på det försprång vi redan har i vår del av processen. Vi arbetar mot varumärken och producenter, vars konsumenter ställer krav på att produktionen har så liten miljöpåverkan som möjligt, säger Tomas Anderbjer och Birger Hansson.

Research: Jan Olsson
Text: Örjan Persson