inTechrity har koll på digitala lagkrav – så att deras kunder kan ha koll på sin kärnverksamhet
inTechrity affärsidé är att hjälpa företag att få koll på sina processer och se till att processerna är dels lagliga, dels byggda för att minska risker för informationsförlust. inTechrity arbetar med digital juridik, dataskydd och informationssäkerhetskultur och stöttar olika typer av processer, till exempel utvecklingen av en IT-tjänst eller en produkt. De hjälper sina kunder att uppnå digitala lagkrav.
Erika Malmberg är VD för inTechrity och grundade företaget tillsammans med Sara Gandren. Erika och Sara var tidigare kollegor på IT-företaget CloudPro, där de arbetade inom liknande områden som inTechrity. Genom att starta inTechrity fick Erika och Sara möjlighet att utveckla ett företag på sitt eget sätt.
– Vi är det personliga IT-företaget som vill hjälpa andra företag att följa lagar inom den digitala världen, och hjälpa till och hålla koll på utvecklingen inom all lagstiftning, till exempel dataskyddsförordningen, GDPR. När kunden anlitar oss ordnar vi detta, så att kunden istället kan ha fokus på sin kärnverksamhet. Vi vill vara rådgivare, ge rekommendationer och implementera förslag, berättar Erika.
– Vi är det personliga IT-företaget som vill hjälpa andra företag att följa lagar inom den digitala världen, och hjälpa till och hålla koll på utvecklingen inom all lagstiftning, till exempel dataskyddsförordningen, GDPR. När kunden anlitar oss ordnar vi detta, så att kunden istället kan ha fokus på sin kärnverksamhet. Vi vill vara rådgivare, ge rekommendationer och implementera förslag, berättar Erika.
Stort spann i kundportföljen
inTechrity har kontor i centrala Karlstad. På kontoret arbetar idag 11 personer. Företagets ambition och mål är att växa och inom ett år vara omkring 16 personer. Erika berättar att kontoret är anpassat efter NPF-personer, personer med neuropsykiska funktionsnedsättningar. Miljön är lugn och harmonisk, ljuset kan anpassas och de yttre störningarna är få.
– Vi arbetar mestadels med chattkommunikation istället för telefoni och har infört förhållningsregler i konferensrummet, allt för att alla ska trivas, berättar Erika.
Idag omsätter inTechrity omkring 9 miljoner kronor. inTechrity arbetar inom många branscher, men har blivit något av specialister inom medieföretag och IT-bolag. Bland kunderna nämner Erika också Svenska kyrkan, som kräver mycket rådgivning då de hart en mycket speciell lagstiftning att följa. Deras kunder finns i hela landet, från Skåne i söder till Umeå i Norr. Storleken på kunderna varierar, från småföretag på 5 anställda upp till företag med 2500 anställda och omsättning på över 1 miljard.
– Spannet i vår kundportfölj är väldigt stort! säger Erika.
inTechrity har kontor i centrala Karlstad. På kontoret arbetar idag 11 personer. Företagets ambition och mål är att växa och inom ett år vara omkring 16 personer. Erika berättar att kontoret är anpassat efter NPF-personer, personer med neuropsykiska funktionsnedsättningar. Miljön är lugn och harmonisk, ljuset kan anpassas och de yttre störningarna är få.
– Vi arbetar mestadels med chattkommunikation istället för telefoni och har infört förhållningsregler i konferensrummet, allt för att alla ska trivas, berättar Erika.
Idag omsätter inTechrity omkring 9 miljoner kronor. inTechrity arbetar inom många branscher, men har blivit något av specialister inom medieföretag och IT-bolag. Bland kunderna nämner Erika också Svenska kyrkan, som kräver mycket rådgivning då de hart en mycket speciell lagstiftning att följa. Deras kunder finns i hela landet, från Skåne i söder till Umeå i Norr. Storleken på kunderna varierar, från småföretag på 5 anställda upp till företag med 2500 anställda och omsättning på över 1 miljard.
– Spannet i vår kundportfölj är väldigt stort! säger Erika.
Många löpande uppdrag
inTechritys uppdrag varierar i storlek, liksom i tidsåtgång. En del saker går att lösa på en dag, andra tar mycket längre tid. De arbetar både kontinuerligt med kunder, liksom erbjuder juridisk assistens i projekt. Erika förklarar att många av deras kunduppdrag är löpande, eftersom det hela tiden tillkommer nya lagstiftningar inom olika områden.
– Exempel är kameralagen och lagstiftning för cookies. Därför erbjuder vi som första IT-företag fasta abonnemang på våra tjänster, istället för löpande timkostnader. Genom ett abonnemang vet kunden alltid vad det blir för kostnad och får inga överraskningar, viket blivit en mycket uppskattad uppdragsform för våra kunder, berättar Erika.
Erika återkommer till att företaget gärna ger sina kunder goda råd, i många olika avseenden.
– Vi fick ett litet uppdrag där en kund hade problem att förvara känslig dokumentation i ett rum. Då gav vi kunden rådet att sätta ett kodlås på dörrhandtaget, ibland kan ett enkelt råd lösa ett stort problem, avslutar Erika.
inTechritys uppdrag varierar i storlek, liksom i tidsåtgång. En del saker går att lösa på en dag, andra tar mycket längre tid. De arbetar både kontinuerligt med kunder, liksom erbjuder juridisk assistens i projekt. Erika förklarar att många av deras kunduppdrag är löpande, eftersom det hela tiden tillkommer nya lagstiftningar inom olika områden.
– Exempel är kameralagen och lagstiftning för cookies. Därför erbjuder vi som första IT-företag fasta abonnemang på våra tjänster, istället för löpande timkostnader. Genom ett abonnemang vet kunden alltid vad det blir för kostnad och får inga överraskningar, viket blivit en mycket uppskattad uppdragsform för våra kunder, berättar Erika.
Erika återkommer till att företaget gärna ger sina kunder goda råd, i många olika avseenden.
– Vi fick ett litet uppdrag där en kund hade problem att förvara känslig dokumentation i ett rum. Då gav vi kunden rådet att sätta ett kodlås på dörrhandtaget, ibland kan ett enkelt råd lösa ett stort problem, avslutar Erika.
Text: Carolina Fredriksson
Research: Lars Bengtsson
Research: Lars Bengtsson