Innovativt företag tar fram ledande värmepumpsystem

Thermia har för de flesta länge varit synonymt med marknadsledande värmepumpar. Thermia både utvecklar och producerar högkvalitativa värmepumpssystem och jobbar kontinuerligt med stor innovationskraft i syfte att hela tiden ligga steget före och ta fram morgondagens lösningar för allt från privata hem till stora köpcentrum.

Vi träffar Magnus Glavmo, VD på Thermia AB i Arvika. Magnus menar att Arvika är väldigt bra industristad för Thermias moderna anläggning, och berättar att värmepumpar används för uppvärmning, varmvatten och kyla. Företaget arbetar mycket med forskning och utveckling och värmepumparna har fördelar såsom svensktillverkad kvalitet, patent som ger mer varmvatten, trygghethetspaket och certifierade installatörer. Magnus entusiasm inför produkterna går inte att ta miste på.
– Värmepumpar är något fantastiskt! Energin som tas tillvara är ren solenergi, så det är en förnyelsebar energikälla. Värmepumparna har också genomgått en stor utveckling, säger Magnus.
Thermia grundades 1923 av Per Andersson. Redan då arbetade företaget med lösningar inom energi och uppvärmning.
– Per Andersson var en stark entreprenör och industriman som arbetade med olika företag och inom kommunen, han grundade elverket och tog bland annat fram vedeldade kokspisar och varmvattenberedare i koppar, som han tog patent på. Dessa varmvattenberedare var lite av gjutna konstverk, säger Magnus.
Thermia har därmed från starten varit ett företag som skapar ett stort värde för kunderna.
– Per Andersson menade att de produkter som levereras inte bara måste vara de bästa i sin tid, utan före sin tid, säger Magnus.

Solens energi lagras i berggrunden, marken, sjöar och luften
Utifrån Thermias långa erfarenhet av energi och uppvärmning har verksamheten idag riktat in sig på att tillvarata solens energi som lagrats i berggrunden, marken, sjöar och luften.
– Redan 1973 kom Thermia med den första värmepumpen, som då var bland de första på marknaden. Så vi har verkat inom denna bransch i snart 50 år och har en stor erfarenhet. Vi arbetar med jord- och bergvärme, liksom med värme i luft och vatten, säger Magnus.
Värmepumpar från Thermia använder solenergin genom att en kylkrets gör det möjligt att tillvarata värme vid en låg temperatur och värma upp hus och varmvatten vid en högre temperatur.
– Man tar energi från berget där det är omkring 4 grader, och gör detta till 50 grader i värmesystemet via en kylkrets. El behövs för att driva processen, men det fina är att med en kWh timme el får man får ut 5 kWh värme.
Magnus beskriver hur värmepumparna genomgått en mycket stor utveckling.
– Idag är värmepumparna betydligt lättare och väger omkring 150 kilo, och effektiviteten är många gånger bättre. Tekniken har tagit stora steg framåt. Idag återvinns också allt som produceras.

Utveckling av smarta funktioner ligger i tiden
Idag har Thermia 210 anställda och företaget växer organiskt. Man vill alltid erbjuda kunderna den bästa totalekonomin på produkterna.
– Vi ser en allt större efterfrågan, som vi möter med en större produktion. Vi förstärker även försäljningen av våra produkter, både i Sverige, som är en stor marknad för oss, och runtom i världen och framförallt Europa. Det finns en internationell efterfrågan på våra produkter, säger Magnus.
Omkring 2006 tog försäljningen av värmepumpar verkligen fart i Sverige, då många gick från olja till värmepumpar.
– Tillsammans med våra konkurrenter har vi byggt upp en väldigt stark teknisk kompetens inom värmepumpar i Sverige, och det är en kompetens som är unik i världen. Utvecklingen på senare tid har handlat om att det tillkommit smarta funktioner, och att värmepumparna blivit mer energieffektiva. Det smarta funktionerna handlar till exempel om styrsystem, appar och fjärrövervakning. Det är en generell trend idag att hemmen blir smarta och uppkopplade. Nu är det även mer fokus på kyla, på grund av att det blivit varmare om somrarna. När fastigheter blir tätare, blir det allt viktigare med ett bra inomhusklimat, säger Magnus.
Thermia befinner sig en expansionsfas och Magnus lyfter personalens betydelse för den framgångsrika verksamheten.
– Vi har väldigt låg personalomsättning på företag och många gör karriär inom företaget med hjälp av våra internutbildningar. Vi erbjuder också våra anställda träning och olika aktiviteter för att stärka gemenskapen. Vår logotyp är en symbol för koppar och stål. Den beskriver hur våra varmvattenberedare såg ut ifrån start. Koppar på insidan och stål på utsidan, avslutar Magnus Glavmo.

Research: Peter Hägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *