Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

I Eckes-Granini bevaras de svenska juicetraditionerna

Ett antal flaskor Brämhults juice, producerade av Eckes-Granini.
Juicen har sedan lång tid tillbaka haft sin självklara plats på de svenska frukostborden. Varumärken som Brämhults och God Morgon har genom decennier varit synonymt med god juicekultur, och i takt med att medvetenheten kring kost och hälsa ökar, växer såväl efterfrågan som utvecklingstakten hos producenterna.

Det kanske mest välkända juicevarumärket i Sverige, Brämhults, har sitt ursprung sedan 50-talet då familjen Josefsson i liten skala började pressa morötter till juice till de lokala handlarna. Under 80-talet började man bredda produktportföljen med bland annat apelsinjuice, och i början av 90-talet nådde man en milstolpe i den svenska juicebranschen.
– Vi var något av pionjärer när vi blev först i Norden med att pressa färska citrusfrukter i vår egen produktionslokal i Brämhult. Fördelen var att vi genom att frakta frukterna till oss behöll fruktens naturliga vitaminer, smak- och näringsämnen, vilket förstås präglade smaken i allra högsta grad, säger Magnus Berndtsson, VD för Eckes-Granini i Sverige, som äger bolaget sedan tolv år tillbaka.

Kända varumärken
Redan 2000 såldes företaget till Mellby Gård och därmed började man arbeta mer rikstäckande till dagligvaruhandeln och livsmedelskedjorna. Företaget växte kraftigt och det blev ett naturligt steg att ta när tyska Eckes-Granini tog över verksamheten 2007. Eckes-Granini är ett specialistföretag inom fruktbaserade drycker som kommit att bli marknadsledande på den europeiska juicemarknaden. 2016 förvärvade man dessutom välkända danska juiceproducenten Rynkeby och därmed kunde Eckes-Granini erbjuda en produktportfölj med sju starka varumärken på den svenska marknaden, varav God Morgon är det största och mest kända. Sedan 2018 sker all produktion i den moderna anläggningen på danska Fyn.
– Än idag pressar vi frukten till Brämhults juicer själva. Vi köper in den från olika odlare runt om i världen, beroende på säsong, vilket innebär att smakerna kan variera en aning mellan årstiderna, precis som i butikens fruktdiskar, påpekar Magnus Berndtsson.

Främjar forskningen mot barncancer
Eckes-Granini är ett eget bolag i Sverige med det nordiska ansvaret för varumärkena Brämhult och God Morgon. Företaget är också marknadsledande inom premiumsegmentet. 40 anställda sysselsätter huvudkontoret i Brämhult och kontoret i Stockholm. Ungefär 80 procent av produkterna hamnar i dagligvaruhandeln, medan resten går till exempelvis hotell, restauranger och caféer.
– En produkt som blir allt mer populär är smoothien, vilket är en fylligare och mer mättande dryck som passar som både frukost och mellanmål. Här kommer vi att satsa ännu mer, liksom när det gäller utvecklandet av ekologiska juicer, berättar Magnus Berndtsson.
Han berättar avslutningsvis att Eckes-Granini driver och stöttar projektet Team Rynkeby God morgon med syftet att främja forskningen mot barncancer. 2018 bidrog man med 35 miljoner kronor till Barncancerfonden.

Research: Stefan Carewall
Text: Örjan Persson