Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Hypermat vill vara Nordens bästa matbutik

Interiör av Hypermat i Charlottenberg.

När gränsen mellan Sverige och Norge åter öppnar blomstrar gränshandeln på nytt. Mångas förstaval är Hypermat i Charlottenberg, en riktigt stor butik med ett omfattande sortiment av såväl mat som husgeråd.
– Vi vill inte bara vara Nordens största, utan också bästa matbutik, säger Kaj Hänninen, VD på Hypermat.

Hypermat i Charlottenberg är en av de mest välbesökta butikerna längs den norska gränsen. Dagligvarubutiken, som etablerades 2014, omsätter cirka 670 miljoner kronor och sysselsätter mellan 80 och 120 anställda beroende på säsong under ledning av VD Kaj Hänninen.
– Av naturliga skäl attraherar vi de norska kunderna mest, även om vi jobbar hårt för att även locka hit svenskarna. Våra svenska kunder kommer företrädesvis från Sunne, Torsby och Arvika, och givetvis också här från Charlottenberg. Generellt har vi en bättre prisbild än butiker i exempelvis Karlstad, berättar Kaj och tillägger att ytterligare en Hypermat-butik kommer att etableras i Svinesund inom några år.

Stort sortiment
Hypermat är en butik med tydliga ambitioner.
– Vi vill inte bara vara Nordens största, utan också bästa matbutik. Det gäller allt från priser och personalens uppträdande till sortiment, säger Kaj Hänninen och visar runt i den stora butiken där alla avdelningar har ett omfattande utbud.
Det gäller inte minst avdelningen för hygienprodukter som är hela 500 kvadratmeter stor och även innefattar kosmetik, vilket Hypermat är mer eller mindre ensamt om bland gränshandelns butiker.
Allt bröd kommer från butikens eget bageri, och här finns också en riktigt stor avdelning med glutenfria alternativ. Med 20 fullstora kassor klarar man av dagar då trycket är extra högt, inte minst i samband med storhelger som jul, påsk och 17 maj.
– Många som reser hit ser besöket som en utflykt. Vi vet att många av våra norska kunder åker i upp till två-tre timmar för att komma hit, berättar Kaj.

Framtidsoptimism
Kaj Hänninen har jobbat i dagligvaruhandeln i 20 år som chef i ett flertal olika butiker. Han är tävlingsinriktad och anser att hela branschen handlar mycket om att tävla med sina konkurrenter. Han trivs med att arbeta i en fristående butik med allt vad det innebär, men tvingas förstås också konstatera att pandemins effekter har varit stora för en butik som Hypermat.
– Vi har förstås tappat en väsentlig del av vår omsättning, men faktum är att andra butiker har haft det ännu tuffare än vi. När det nu börjar lätta ser vi att kunderna återkommer till oss, vilket förstås är glädjande. Det har varit en tuff tid, men nu finns all anledning att se ljust på framtiden igen, säger Kaj Hänninen.

Research : Peter Hägg
Text: Örjan Persson