Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Hisen välkomnar till en värld av dofter och smaker

Kött och grönsaker från Balkanboden.

Entusiaster av exotisk mat har sin alldeles egen specialbutik i Balkanboden i Charlottenberg. Här samsas kryddor, ostar, kött och mycket mer på de välfyllda hyllorna, vilket inspirerar till en helt ny värld av dofter och smaker.

Det är Hisen Meziu som äger och driver Balkanboden i Charlottenberg, en butik där du som kund finner exotisk mat från när och fjärran. Här finns bland annat ett stort urval av asiatisk mat, kryddor, ostar, halalkött, kyckling med mera, vilket skapar en atmosfär med dofter och smaker från mer eller mindre världens alla hörn. Inte mindre än 22 000 olika artiklar finns i sortimentet.
–  Min ambition är att kunna erbjuda ett brett utbud av varor från hela världen, säger Hisen som har en brokig historia att berätta om hur butiken blev till.

Tackar för allt stöd
Hisen Meziu kom till Sverige från Kosovo 1989 tillsammans med sin fru och deras barn. Han hade lämnat krigets fasor bakom sig och var oerhört bestämd med att arbeta hårt och målmedvetet för att kunna bygga en framtid i Sverige för honom och hans familj. Han lärde sig svenska och hade en kortare karriär som tolk innan han 1994 startade sin första butik i Arvika med 500 kronor på fickan. Idag omsätter hans verksamhet mer än 100 miljoner kronor, och det finns många han vill tacka för all hjälp han har fått längs vägen.
– Jag har verkligen fått allt stöd jag behövt av det svenska samhället, det har varit fantastiskt, säger han med stort eftertryck och nämner bland andra Kjell-Åke Holldar på Socialförvaltningen som bidrog med mycket stöd, samt Westra Wärmlands Sparbank som lånade ut pengar till honom. En Arvikajournalist tipsade om att han skulle börja laga mat i butiken, och sammantaget formades ett framgångskoncept som ledde till efterfrågan på ytterligare en butik i Charlottenberg. Den var från början bara 57 kvadratmeter stor, men har därefter byggts ut i omgångar. Efter den senaste utbyggnaden berikades butiken bland annat med en stor mejeriavdelning och en manuell chark som blivit mycket populär.
– Jag är oerhört tacksam för allt stöd jag har fått, inte minst av kommunen, från landshövding till näringslivschef, säger Hisen Meziu.

Kundvård i fokus
Människor åker idag långväga ifrån för att besöka Balkanboden.
– De kommer från hela Värmland, men även från såväl Nordnorge som Sydsverige, säger Hisen och berättar att han även arrangerar bussresor för att underlätta för kunder att besöka hans butik.
Hisen var först med detta i Charlottenberg, men därefter har fler butiker valt att gå samma väg.
Balkanboden har fått ett synnerligen gott rykte, inte minst tack vara Hisens sätt att bemöta sina kunder. Här får ordet kundvård en stark innebörd.
– Jag försöker vara väldigt personlig, om det fattas en hundralapp när en kund ska betala låter jag denne betala nästa gång i stället. Jag ser det inte som att jag tappar en hundralapp, jag vinner en kund, menar Hisen som nyligen erhöll ett diplom från UC för den tredje mest lönsamma butiken i Sverige.
Det är förstås ett kvitto på butikens popularitet och det idoga arbete som ligger bakom, men Hisen är noga med att utmärkelser av den typen inte får stiga honom åt huvudet.
– Jag jobbar inte för att få diplom, jag jobbar för att ge tillbaka till Sverige, säger han.
Han ger även tillbaka till hembyn i Kosovo som han nyligen köpte en ambulans till.
Hisen Meziu satsar vidare, härnäst planerar han att starta en grossistverksamhet i Karlstad.
– Jag trivs med att jobba hårt tillsammans med mina två söner. Det ger mig energi och livslust.

Research: Peter Hägg
Text: Örjan Persson