Flexibla fordonstransporter mellan Sverige och kontinenten
När fordon ska transporteras från Sverige till kontinenten är hjälpen bara ett samtal bort. Hagman Europatransporter är en expert på just fordonstransporter och fraktar cirka 500 fordon till och från Sverige varje vecka.
Det är ett tvättäkta familjeföretag vi får ta del av när vi tar en titt på välrenommerade Hagman Europatransporter AB. Nuvarande VD:n, Alexandra Voigt, startade bolaget tillsammans med pappa Ove 2016 efter att duon hade varit verksam i transportbranschen under många år. Ove har jobbat som lastbilschaufför sedan 18-årsåldern och startade eget företag tillsammans med sin bror 1990. 2011 började Ove och Alexandra arbeta tillsammans kring godstrafik och fem år senare valde de att sadla om till biltransporter. Ove kör alltjämt några turer då och då men är mestadels verksam på kontoret. Idag är även Alexandras syster Emma aktiv i bolaget, hon sköter ekonomin.
Tillsammans har familjen specialiserat sig på fordonstransporter. Det rör sig om allt från personbilar till minibussar och motorcyklar, och företaget har kontinuerlig trafik från Sverige till Tyskland, Belgien, Holland, Frankrike och Spanien.
– Våra fordon rymmer var och en upp till åtta personbilar. Vi jobbar med snabba ledtider, i regel tar det inte mer än sju till nio dagar mellan inkommen förfrågan och transport. Vi transporterar cirka 500 fordon i veckan, vilket egentligen är helt fantastiskt, säger Alexandra Voigt.
Från Kiruna till Syditalien
Bilhandlare utgör en stor del av kundkretsen som dock är bredare än så.
– Vi transporterar även fordon till olika event, till exempel racingtävlingar på kontinenten. Vi har transporterat fordon till såväl Spa-banan i Belgien som till tävlingar på den franska Rivieran, berättar Emma Voigt.
Tack vare Oves och Alexandras många år i branschen har Hagman Europatransporter kunnat bygga upp ett omfattande kontaktnät i hela Europa. Man samarbetar med ett flertal åkerier i olika delar av Europa såväl som i Sverige.
– Vi har fasta turer till Spanien varje vecka. I år har dessa ökat lavinartat, det har blivit tre–fyra turer i veckan, berättar Alexandra och tillägger att alla bolagets transporter är försäkrade via NSAB/CMR.
Framhåller chaufförerna
Hagman Europatransporter sysselsätter tolv anställda, varav sju chaufförer. Dessa turas om att köra bolagets fyra öppna trailerlastbilar med släp som kan lasta upp till åtta fordon, och en stängd variant med kapacitet att transportera två bilar. Chaufförerna har arbetat med Ove och Alexandra i många år, och det är ett arbetslag som Alexandra och Emma gärna lyfter fram lite extra.
– De har gedigen kunskap och lång erfarenhet. Det är ett extremt sammansvetsat gäng som är oerhört lojalt. De är guld värda, säger Alexandra och Emma Voigt med stort eftertryck.
Intervju: Oliver Malm
Text: Örjan Persson