Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Experter på däck står för trygghet under högsäsongen

Medarbetare på Kungälvs Däckservice byter däck på bil.

Kungälvs Däckservice AB är ett gediget familjeföretag som vill vara det självklara valet när det kommer till bilverkstäder och däck. Här finns både mycket erfarenhet och en bred kunskap. Företaget har många återkommande kunder och står för en stor trygghet, oavsett om det gäller däckbyten, reparationer, hjulinställningar eller service.

Svensk Leverantörstidning träffar Rickard Saari, som är vice VD på Kungälvs Däckservice AB, ett gediget familjeföretag som är beläget på Bilgatan i Kungälv. Det är mitt i högsäsongen för byten till vinterdäck och vi ses när Rickard stängt verkstaden för dagen.
– Vi gör allt som en bilverkstad och däckfirma gör, förutom plåt och lack. Jag driver företaget med min far,Erkki Saari, som har över 40 års erfarenhet av branschen och startade företaget 1999, säger Rickard.
Kungälvs Däckservice arbetar till 60 procent mot företag och till 40 procent mot privatkunder. De flesta kunderna finns i Kungälv och i kranskommunerna. Företaget har alltid varit beläget på Bilgatan men man har bytt adress en gång, då man växte ur lokalerna.
– Sedan 2011 har vi ägt våra lokaler själva och nu hyr vi även ut en liten del av verkstaden till en mekanisk verkstad, säger Rickard.
Kungälvs Däckservice har åtta anställda och bland dem finns flera familjemedlemmar.
– Jag och Erkki sköter den dagliga driften och allt som gör att det rullar i företaget. Bland våra andra anställda finnstvå som byter däck ochen som sköter kontoret och vår kontakt med kunderna. Min mor arbetar med ekonomin. Under högsäsong hyr även vi in extra personal, säger Rickard.
Rickard betonar personalens betydelse för kvalitén i företaget och stabiliteten i verksamheten.
– Jag är väldigt stolt över vår duktiga personal. Vi har väldigt låg personalomsättning, de flesta som jobbar här har varit med sedan många år tillbaka.Vi har många trogna och återkommande kunder och då är det en trygghet för dem att de möter samma anställda hos oss.

Byter däck på 120 bilar på en dag
Rickard ansvarar idag för företagets däckverksamhet och han är även kontaktperson för alla leverantörer vad gäller fakturering och offerter.
– En bra dag under högsäsong byter vi däck på 120 bilar under de nio timmar som vi har öppet. Vi är så erfarna att det bara tar fem till tio minuter att byta däck på en bil, säger Rickard.
Kungälvs Däckservice är ansluta till AD Bilverkstad och First Stop. First Stop är ett av Europas största nätverk av däckverkstäder.
– Det är en fördel för oss att vara anslutna till AD Bilverkstad och First Stop efter som det både är en kvalitetsstämpel och skapar en igenkänningsfaktor, vilket ger kunderna en extra trygghet. First Stop erbjuder dessutom bra kurser. Det är via AD Bilverkstad som vi köper in våra reservdelar, vilka alltid är nya.
Kungälvs Däckservice säljer även däck och fälgar i de flesta storlekar.
– När det kommer till däck samarbetar vi med Kumho och Bridgestone, för att nämna några.

Vill vara det självklara valet
Kungälvs Däckservice har en bred kompetens inom fordon och däck och Erkki är expert på hjulinställningar.Företaget erbjuder även däckförvaring och har plats för däck till över 1500 bilar.
– Vi erbjuder all slags service på bilar och har en partner om man behöver besiktiga sin bil.Vi gör allt för att våra kunder ska vara så nöjda som möjligt i alla lägen. När vi utför service är vi noggranna och gör en grundlig analys, ibland hittar och åtgärdar vi även fel som kunden inte visste om, säger Rickard.
Kungälvs Däckservices målsättning är att både personal och kunder ska trivas, nu och i framtiden.
– Vi vill vara det självklara valet när det kommer till bilverkstäder och däck. Vi förvaltar våra kunder väl och står för en stor trygghet.
När Rickard blickar framåt handlar det om att fortsätta utveckla det levande familjeföretaget, liksom att satsa mer digitalt.
– Vi kommer att arbeta mer med digital marknadsföring och kommer till exempel snart ta fram en egen hemsida, avslutar Rickard Saari.

Research: Oliver Malm