Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Ett smart val för kostnadseffektiv köksförnyelse

Allt fler väljer att renovera köket och får en svidande räkning på köpet. Alternativet stavas Boon-Line som står för ett renoveringssystem som gör att du som kund kan behålla delar av ditt gamla kök, samtidigt som helheten blir ny och fräsch. Kostnadseffektiv köksförnyelse är Boon-Lines devis.

Boon-Line startade 2009 med inriktning på kök för i huvudsak fastighetsbranschen. Vi träffar ägaren Stefan Turesson på kontoret beläget på Träskomakargatan i Örkelljunga där han berättar att Boon-Lines köksrenoveringssystem är mycket kostnadseffektiva, något som fastighetsbolagen har upptäckt.
– Genom hög kvalitet ökar vi livslängden på ett renoverat kök, konstaterar Stefan och fortsätter:
– Trots att vi bara har varit igång i cirka tio år har vi lång erfarenhet av branschen. Jag har själv mer än 25 år bakom mig i inredningsbranschen och var senast marknadsansvarig för ett större företag i köksbranschen. Tidigare var jag även ute och monterade butiksinredningar, så jag förstår hur våra anlitade montörer vill att allt ska packas och konstrueras för att på snabbast möjliga vis kunna monteras i rätt ordning. Idag är det platta förpackningar som gäller i branschen, vilket är kostnadseffektivt och bra för fastighetsbolagen.

Kvalitet och miljö
Boon-Line sysselsätter tre personer på kontoret i Örkelljunga och en representant i Stockholm. Stefans bror är anställd som säljare, hans son ansvarar för kontakter med kunder och leverantörer, medan hans fru Yvonne är VD med ansvar för ekonomin.
– Kort sagt är vi ett litet familjeföretag med de stora möjligheterna, konstaterar Stefan Turesson.
–  När vi startade upp var vi en av Sveriges minsta köksleverantörer, men vi fick tidigt ett stort projekt: Herrgården i Rosengård. Vi levererade till Henda Byggservice som enligt dem aldrig upplevt sådan service gällande leveranstider, produkter och bemötande.
Just kvalité och service, kombinerat med leverans- och driftsäkerhet är Boon-Lines ledord i allt man gör. Man tar även ett klart och tydligt miljöansvar, alla produkter är testade enligt Tyréns miljöstrategi. Livslängden på bolagets köksluckor bedöms vara cirka 30 år och de flesta av företagets leverantörer är ISO-certifierade.
Boon-Lines kunder är både privata och kommunala fastighetsägare. I de flesta fall styrs allt av HBV-avtal och när det kommer ut större projekt på förfrågan är man givetvis med och räknar på dem. Bolaget har idag avtal med ett antal montörer som bara är inriktade på fastighetsservice runt om i landet och välutbildade på Boon-Lines produkter. Härtill har man även ett sortiment som är riktat till konsumenter.
Alla företagets produkter är svensktillverkade. Köksluckor, bänkskivor och handtag kompletteras av moderna funktioner och smarta förvaringslösningar. Allt i klassiska trämönster eller i de senaste färginslagen.
– Genom bra kvalité på alla komponenter ökar vi livslängden och genom erfarna montörer minskar montagetiden, vilket ger fastighetsbolagen mindre störning i den egna verksamheten. Det innebär sammantaget god ekonomi på längre sikt, påpekar Stefan Turesson.

Fuktavvisande kökslucka
I framtiden kommer Boon-Line att satsa än mer på kompletta kök, berättar Stefan.
– Vi har även tagit fram ett eget system för stommar som ger kortare montagetid, vilket håller kostnaderna nere. Vidare har vi en helt ny behandlingsmetod för att hålla fukt borta från stommar och luckor, upplyser han.
Man har låtit produkterna stå i vatten ett helt dygn utan att de tagit någon skada. Just fukt är ett av de största problemen gällande kök, och Boon-Lines fuktavvisande lucka Resistent blev en succé på fastighetsmässan på Elmia.
– Vi hoppas framöver även kunna etablera återförsäljare över hela Sverige, bearbeta fastighetsbolagen än mer och se till att vi är med även gällande näthandel i framtiden, avslutar Stefan Turesson.

Research: Jan Olsson
Text: Örjan Persson