De första helt eldrivna Volvo-lastbilarna levererade till kunder
Den 19 februari överlämnade Volvo Lastvagnar sina två första helt eldrivna fordon – en sopbil till avfalls- och återvinningsföretaget Renova samt en distributionslastbil till logistikföretaget DB Schenker och partneråkeriet TGM. De båda ellastbilarna ska nu sättas i trafik i Volvos hemstad Göteborg.
Båda lastbilarna är av modellen Volvo FL Electric och ingår i en förserie som utvecklats i samverkan med utvalda kunder. Serietillverkning av Volvo FL Electric och den kraftfulla syskonmodellen Volvo FE Electric, kommer att påbörjas i liten skala för Europamarknaden under andra halvåret 2019.
– I takt med att tekniken blir ett konkurrenskraftigt alternativ för fler kunder kommer vi att fortsätta att utveckla vårt erbjudande för eldrift. Parallellt minskar vi också stadigt klimat- och miljöpåverkan från våra dieseldrivna och gasdrivna lastbilar, framför allt genom allt energieffektivare drivlinor, säger Volvo Lastvagnars vd, Roger Alm.
– I takt med att tekniken blir ett konkurrenskraftigt alternativ för fler kunder kommer vi att fortsätta att utveckla vårt erbjudande för eldrift. Parallellt minskar vi också stadigt klimat- och miljöpåverkan från våra dieseldrivna och gasdrivna lastbilar, framför allt genom allt energieffektivare drivlinor, säger Volvo Lastvagnars vd, Roger Alm.
Klarar kraven
Genom ett nära samarbete med kunder och operatörer har Volvo på ovanligt kort tid tagit fram elektrifierade transportlösningar som klarar de krav som finns på prestanda, körsträckor, lasthantering och ett effektivt fordonsutnyttjande.
Inför överlämnandet fick de förare som nu ska hantera de eldrivna lastbilarna testa på hur det är att köra elektriskt, som en del av handhavandeutbildningen. Framförallt uppskattar förarna den pigga drivlinan, som ger en snabb och steglös acceleration, och den låga ljudnivån.
Frånvaron av motorbuller och avgaser bidrar både till en bättre arbetsmiljö och till en tystare, renare stadsmiljö. Samtidigt har Volvo Lastvagnar lagt stor vikt vid att också möta andra behov som kunderna har i sin dagliga verksamhet.
Genom ett nära samarbete med kunder och operatörer har Volvo på ovanligt kort tid tagit fram elektrifierade transportlösningar som klarar de krav som finns på prestanda, körsträckor, lasthantering och ett effektivt fordonsutnyttjande.
Inför överlämnandet fick de förare som nu ska hantera de eldrivna lastbilarna testa på hur det är att köra elektriskt, som en del av handhavandeutbildningen. Framförallt uppskattar förarna den pigga drivlinan, som ger en snabb och steglös acceleration, och den låga ljudnivån.
Frånvaron av motorbuller och avgaser bidrar både till en bättre arbetsmiljö och till en tystare, renare stadsmiljö. Samtidigt har Volvo Lastvagnar lagt stor vikt vid att också möta andra behov som kunderna har i sin dagliga verksamhet.
Fakta eldrivna Volvo-lastbilar
Volvo FL Electric och Volvo FE Electric är utvecklade för distribution, soptransporter och andra applikationer i stadstrafik. Volvo FL Electric är avsedd för totalvikter (GVW) på upp till 16 ton, medan Volvo FE Electric har kapacitet för upp till 27 tons totalvikt.
Volvo FL Electric och Volvo FE Electric är utvecklade för distribution, soptransporter och andra applikationer i stadstrafik. Volvo FL Electric är avsedd för totalvikter (GVW) på upp till 16 ton, medan Volvo FE Electric har kapacitet för upp till 27 tons totalvikt.
Källa: Volvo