Blekingebornas kompletta allbilverkstad
Årets Bilverkstad i Blekinge 2014 och 2017 blev Bilskadecenter Ronneby AB. Det här är en riktig allbilverkstad dit du kan vända dig oavsett ärende beträffande din bil. Med trygga garantier är Bilskadecenter ett självklart val för Blekingeborna.
Bilskadecenter i Ronneby är en Mekopartnerverkstad och certifierad KIA-skadeverkstad. Den är också medlem i SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, vilket sammantaget gör den till en fullskalig allbilverkstad.
– Vi får i princip göra allt, säger Magnus Sundberg, VD och ägare, och berättar att man tar emot cirka 600 bilar per år.
– Vi är en av ytterst få så kallade skadeverkstäder i Ronneby och kan ta oss an allt från enklare lackeringar till riktning av krockskadade bilar och byte av glasrutor. Vi jobbar med den senaste tekniken och är certifierade för kalibrering av kameror och optik i vindrutan. 90 procent av våra uppdrag är försäkringsärenden, upplyser Magnus.
Hos Bilskadecenter erhåller kunden alltid tre års garanti på delar från Mekonomen och ett års garanti på arbetet. Man följer biltillverkarens rekommendationer och ger kunden en stämpel i serviceboken.
– Vi får i princip göra allt, säger Magnus Sundberg, VD och ägare, och berättar att man tar emot cirka 600 bilar per år.
– Vi är en av ytterst få så kallade skadeverkstäder i Ronneby och kan ta oss an allt från enklare lackeringar till riktning av krockskadade bilar och byte av glasrutor. Vi jobbar med den senaste tekniken och är certifierade för kalibrering av kameror och optik i vindrutan. 90 procent av våra uppdrag är försäkringsärenden, upplyser Magnus.
Hos Bilskadecenter erhåller kunden alltid tre års garanti på delar från Mekonomen och ett års garanti på arbetet. Man följer biltillverkarens rekommendationer och ger kunden en stämpel i serviceboken.
Framhåller personalen
Vi träffar Magnus i Bilskadecenters moderna och ändamålsenliga lokaler där man förfogar över all nödvändig utrustning. Anläggningen har ett utmärkt läge mitt i centrala Ronneby, nära stationen, vilket gör att man enkelt kan ta sig till och från verkstaden. Den ligger dessutom vägg i vägg med en lackeringsfirma, vilket förstås bidrar till snabba åtaganden när en bil behöver lackeras efter skada.
– Vi har avtal med de största försäkringsbolagen som vet att vi levererar goda resultat och håller tiderna gentemot kunderna, säger Magnus som i sammanhanget gärna lyfter fram sina två anställda, Patrick och Alexander.
– De brinner för det här jobbet lika mycket som jag. De har bred kompetens inom alla nödvändiga områden. För mig är det viktigt att vi har roligt på jobbet och högt i tak. Jag tror att det bidrar till att mina medarbetare trivs och kan leverera på ett sätt som gör att kunderna väljer att komma tillbaka till oss.
Magnus ser dock ett problem i svårigheten att hitta kompetent personal. Det är ett allmänt problem i branschen och har lett till att Mekonomen har startat sin egen skola för framtidens bilskadereparatörer.
Vi träffar Magnus i Bilskadecenters moderna och ändamålsenliga lokaler där man förfogar över all nödvändig utrustning. Anläggningen har ett utmärkt läge mitt i centrala Ronneby, nära stationen, vilket gör att man enkelt kan ta sig till och från verkstaden. Den ligger dessutom vägg i vägg med en lackeringsfirma, vilket förstås bidrar till snabba åtaganden när en bil behöver lackeras efter skada.
– Vi har avtal med de största försäkringsbolagen som vet att vi levererar goda resultat och håller tiderna gentemot kunderna, säger Magnus som i sammanhanget gärna lyfter fram sina två anställda, Patrick och Alexander.
– De brinner för det här jobbet lika mycket som jag. De har bred kompetens inom alla nödvändiga områden. För mig är det viktigt att vi har roligt på jobbet och högt i tak. Jag tror att det bidrar till att mina medarbetare trivs och kan leverera på ett sätt som gör att kunderna väljer att komma tillbaka till oss.
Magnus ser dock ett problem i svårigheten att hitta kompetent personal. Det är ett allmänt problem i branschen och har lett till att Mekonomen har startat sin egen skola för framtidens bilskadereparatörer.
Gott rykte
Magnus Sundberg gick in som delägare 2008, har drivit Bilskadecenter i egen regi sedan 2017 och har ända sedan dess satsat på hög kundnöjdhet. Det handlar om att hela tiden erbjuda det lilla extra.
– Kunderna har redan när de kommer hit en tuff situation när deras bilar har blivit skadade, det måste man alltid komma ihåg och respektera, understryker Magnus.
Bilskadecenter i Ronneby har ett gott rykte i branschen och har av Länsförsäkringar blivit utsett till Årets Bilverkstad i Blekinge både 2014 och 2017.
Magnus Sundberg gick in som delägare 2008, har drivit Bilskadecenter i egen regi sedan 2017 och har ända sedan dess satsat på hög kundnöjdhet. Det handlar om att hela tiden erbjuda det lilla extra.
– Kunderna har redan när de kommer hit en tuff situation när deras bilar har blivit skadade, det måste man alltid komma ihåg och respektera, understryker Magnus.
Bilskadecenter i Ronneby har ett gott rykte i branschen och har av Länsförsäkringar blivit utsett till Årets Bilverkstad i Blekinge både 2014 och 2017.
Research: Patrik Hogland
Text: Örjan Persson
Text: Örjan Persson