Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Avsaknad av https kan bli dyrköpt

Förlorade kunder och sämre Googleplacering. Det är några konsekvenser av att meddelandet ”inte säker” kommer upp i en sajts adressfält. Få ägare av en webbutik skulle vilja att deras kunder möts av detta meddelande när de kommer in på sajten. Ändå är det precis vad som händer om webbägare inte har köpt ett TLS-certifikat*.

SSL/TLS är en teknik som används för att kryptera trafik mellan webbservern och användarens webbläsare. Nu har Google skruvat upp ”inte säker”-markeringen av http-sajter som inte har köpt TLS-certifikatet. I sak betyder det att om ett företag inte har investerat i kryptering och säkerhet kan det bli en dyr förlust av kunder och innebära en sämre placering vid sökningar på Google.
Om man inte implementerat https-standarden utan ligger kvar på http kommer användarna bli oroliga över beskedet ”inte säker” och troligen snabbt lämna webbutiken eller sajten. Det skickar en stark signal till Google om att det innehåll personen sökte inte var tillgängligt. Det i sin tur resulterar i att sajten hamnar längre ner i sökmotorn eftersom Google därmed inte levererar det resultat som användarna förväntar sig. Inte minst för mindre webbutiker kommer https påverka placeringar och därmed inkommande trafik. Det kommer också påverka köpprocessen, där säkerhet och trygghet är helt avgörande för om kunder väljer att genomföra sina köp. Det kan med andra ord direkt påverka omsättningen.
Latch
Hos CMS-företaget Umbraco, som har drygt 500 000 livesajter i spel, strävar man efter att skydda de mindre webbutikerna och sajter och öka säkerheten på nätet. Därför är Umbraco först ut med att erbjuda https-standarden gratis i sin molnversion, som för närvarande används i drygt hundra länder.
– Säkerhet ska inte vara ett tillval utan standard. Vi som webbyrå med kunder i en utsatt kategori är tacksamma för att Umbraco centralt väljer att lägga denna säkerhetsfunktion gratis som standard i sin molnversion. Med detta tillvägagångssätt, som kallas för Latch (spärr på svenska) garanterar vi att även mindre webbplatser och webbutiker blir säkra. Detta för att inte skapa onödig oro hos besökarna eller att de riskerar att förlora besökare och kunder, säger Jens Josefsson, VD på Göteborgsbaserade Webmind som är Guldpartnerbyrå till Umbraco.
Går i spetsen
Med Latch går Umbraco, som är den största open source-CMS-lösningen i världen baserat på Microsofts .NET-miljö, i spetsen för online säkerhetsoptimering. Det är ett område som för närvarande saknar fokus, särskilt för de mindre företagen, men inte hos webbyråerna. Umbracos initiativ innebär att tusentals mindre webbutiker och organisationer nu slipper besväret med att uppdatera och köpa licenser för TLS-certifikat eftersom det uppdateras helt per automatik.
– Offentliga organisationer och större företag är i regel välbekanta med problemet och lägger pengar och tid på att manuellt skaffa och förnya de certifikat som behövs. Men för mindre företag, webbshoppar och organisationer är det inte alltid lika självklart att göra det. Det kan vara ganska omständligt att bli uppgraderad till https”, säger Jens Josefsson.

* TLS står för Transport Layer Security och är ett protokoll som säkerställer en krypterad anslutning mellan server och webbläsare, så att obehöriga användare inte kan hämta den information som delas, t.ex. inloggnings- och identifieringsuppgifter och kreditkortsinformation.

Källa: Umbraco