Peab vill se bättre förutsättningar att skydda sina vägarbetare
Peab satsar på en mängd förebyggande åtgärder för att skydda anställda som jobbar på våra vägar. Men efterlyser samtidigt bättre förutsättningar genom enhetliga regelverk och en upphandling som sätter säkerhet före kostnad och framkomlighet.
– Det tjänar samhället på i längden, säger Karin Bergkvist, hållbarhetsstrateg på Peab.
Med fara för livet. Det var titeln på en rapport som Seko gav ut för ett år sedan. Det är också verklighet för de som jobbar på våra vägar. En redan utmanande arbetsmiljö förvärras av bristande hänsyn, höga hastigheter, hot och våld. Av de som arbetar på vägarna är nio av tio oroliga på jobbet, sex av tio har varit med om incidenter. Det är dubbelt så många som för tio år sedan.
Sekos rapport föranledde ett regeringsuppdrag till Transportstyrelsen om att utreda lämpliga åtgärder och resultatet presenteras i augusti. I väntan på det konstaterar Karin Bergkvist, hållbarhetsstrateg på Peab, att det är svårt att förändra attityder – riskerna måste i första hand byggas bort.
– Det är dags att våra medarbetares liv och hälsa sätts framför lägsta kostnad och största framkomlighet vid upphandling av vägarbeten. Det tjänar samhället på i längden, säger Karin Bergkvist.
Satsar på egna experter och förebyggande arbete
Peab har investerat i egen specialistkompetens som del i sitt förebyggande arbete. Ett antal trafikingenjörer arbetar för att Peabs vägarbeten ska vara säkra för både utförare och trafikanter. Men enligt Peabs TA-chef (Trafikanordningschef) Anncatrin Elversson når man inte hela vägen i alla projekt, utan det krävs fler insatser.
– Många händelser rapporteras inte, för det har blivit vardag att utsättas för risk och att vara med om incidenter, säger Anncatrin Elversson.
Peab vill ta sitt ansvar, men efterlyser samtidigt enhetliga regler för att göra det enklare att göra rätt. Idag skiljer sig reglerna åt mellan olika vägtyper och mellan olika uppdragsgivare. Man efterlyser även en större flexibilitet att anpassa säkerhetsåtgärderna till arbetets omfattning. Dagens vägnät är också sämre anpassat för underhåll. När vägar byggs om för ökad trafikmängd blir vägrenar körfält och räcken sätts precis intill asfaltskanten. Även nya motorvägar byggs utan vägren.
– Varje väg borde ha en plan för hur underhållet ska skötas och hur trafik ska ledas om, men det saknas till och med för de mest trafikerade vägarna, säger Anncatrin Elversson.
Säkerhet framför kostnad och framkomlighet
Många i branschen upplever att säkerheten får stå tillbaka vid upphandling. Den som föreslår extra åtgärder blir för dyr och förlorar kontraktet. Att priset är avgörande när vägarbeten upphandlas bekräftas av VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), som granskat frågan på uppdrag av Trafikverket. De efterlyser åtgärder i hela processen, från upphandling till genomförande. Arbetsmiljöverket anser att man i första hand bör leda om trafiken; det är det absolut bästa sättet att skapa en säker arbetsmiljö.
– En oacceptabel situation har blivit vardag för våra anställda. Det måste vi hjälpas åt att ändra på, säger Karin Bergkvist och fortsätter:
– Säkerheten borde inte konkurrensutsättas utan hanteras separat i kontrakten. Avstängning måste tillåtas oftare. Då kan tid för säkerhetsåtgärder användas till produktion. Med dagens framkomlighetskrav räknas kötid som en samhällskostnad. Då borde kalkylen rimligtvis även inkludera vår försämrade arbetsmiljö och de olyckor som inträffar.
Källa: Peab