Volvo presenterar ny eldriven ledbuss – högre kapacitet, mindre buller och bättre luftkvalitet
Nu utökar Volvo Bussar sitt utbud av elektrifierade bussar med en helt eldriven ledbuss för tyst och avgasfri högkapacitetstrafik – Volvo 7900 Electric Articulated. Därmed har företaget ett komplett program av elektrifierade fordon med hybridbussar, laddhybridbussar och helt eldrivna bussar för olika städers skiftande förutsättningar och behov.
Vid den internationella kollektivtrafikkongressen, UITP Global Transport Summit, som anordnades i Stockholm 9–12 juni, meddelade Volvo Bussar att företaget i höst kommer med en helt eldriven ledbuss, med plats för upp till 150 passagerare. Den nya ledbussen är baserad på de prototyper som sedan juni 2018 går i testtrafik på högfrekventerade busslinje 16 i Göteborg. De båda konceptbussarna har hittills varit i drift i 4 500 timmar och tillryggalagt en sträcka på 62 000 kilometer, med mycket hög tillgänglighet.
Volvo 7900 Electric Articulated i kommersiellt utförande kommer att finnas i två längder, 18 respektive 18,7 meter, och vara utformad för att möta höga krav på kapacitet, komfort och trafikinformation och samtidigt erbjuda ett effektivt passagerarflöde. Batterierna kommer kunna laddas både vid snabbladdningsstationer vid linjens ändstationer och genom nattladdning i depå via CCS. Volvo 7900 Electric Articulated premiärvisas för en bredare publik på Busworld-utställningen i Bryssel i oktober.
Elbussar utgör en hörnpelare i den framtidsbild av morgondagens kollektivtrafik som Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall, presenterade på UITP-kongressen.
– Övergången till en mer hållbar kollektivtrafik pågår redan i många städer. Med eldrivna, tysta och avgasfria bussar utrustade med avancerade säkerhetssystem kan vi hjälpa städer världen över att minska avgaser, störande buller, trafikstockningar och trafikolyckor för att bli vad vi kallar Zero Cities. Här blir vår nya ledbuss med hög kapacitet ett mycket viktigt verktyg, sa Håkan Agnevall.