Ledande leverantör av idrottspriser
Alla evenemang och tävlingar förtjänar sina pristagare, och alla pristagare förtjänar sina priser. Ända sedan 1970-talet har Glentons Försäljnings AB varit en av de ledande aktörerna i Norden beträffande idrottspriser, ett koncept som byggts upp med bra service, god kommunikation och snabba leveranser. Allt från plaketter och medaljer till stora pokaler ingår i det breda sortimentet.
Ända sedan 1977 har Glentons Försäljnings AB försett idrottsklubbar och företag i Sverige och övriga Skandinavien med idrottspriser av alla de slag. Såväl plaketter och medaljer som stora, maffiga pokaler ingår i det breda sortimentet.
– Vår ambition är att vara en partner åt våra kunder, där vi som specialister ska kunna bistå med lösningar till olika arrangemang. Vi erbjuder bra service, god kommunikation och leverans av varor i rätt tid. Många motorföreningar vänder sig till oss då vi erbjuder hög kvalitet, ett brett sortiment samt många olika specialprodukter, säger Mikael Mjärdestam, en av tre delägare i Glentons Försäljnings AB.
Mikael är en av tre som för fem år sedan tog över verksamheten efter de tidigare ägarna. Efter att ha arbetat i företaget hade de god insyn i hur allt fungerade. Under senare år har man noterat en ökad efterfrågan på glasartiklar, vilket gjort att man breddat detta sortiment.
– Många företag väljer dessa produkter och använder dem som presentartiklar, förklarar Mikael.
Snabba leveranser
Glentons Försäljnings AB köper in kvalitetsprodukter från Spanien, Italien och Malaysia.
– Vi köper in olika delar som vi sedan monterar ihop och designar i våra egna lokaler. Med våra lasermaskiner kan vi ta oss an såväl glas som metall och trä. Det är nästan bara fantasin som sätter gränser för vad vi kan göra, säger Mikael Mjärdestam.
Varje vecka sker sändningar från anläggningen i Broby med produkter till olika beställare, bland annat till Norge och Finland.
– Vi står för snabba leveranser, vilket innebär att kunderna i regel kan få sina produkter redan dagen efter lagd order. Det är förstås en stor styrka hos oss att vi har ett så pass omfattande lager och därför inte är beroende av leveranser från andra aktörer.
Glentons säljer sina produkter till både slutkunder och återförsäljare. De sistnämnda finns över hela Sverige.
– Vi måste alltid vara konkurrenskraftiga. Det gäller för oss att hela tiden ligga i framkant kring vårt produktsortiment, poängterar Mikael Mjärdestam.
Stor konkurrens
Mikael anser att konkurrensen är som stört i storstadsregionerna, men att man i övriga Sverige betraktas som landets främsta leverantör av idrottspriser.
– Faktum är att vi inte har några säljare, vårt varumärke sprids genom mun till mun-metoden. Med en historia sedan 1977 vet folk vilka vi är och att vi står för ett tryggt och prisvärt koncept, säger Mikael.
Han lyfter fram den slimmade organisationen och den åtta man starka personalstyrkan som alltid ger hundra procent i alla lägen.
– Världen krymper och det har blivit betydligt enklare att beställa varor via nätet från olika länder. Konkurrensen har därmed hårdnat och därför lägger vi hela tiden stor vikt vid att upprätthålla bra priser, god kvalitet och en hög servicenivå. Till oss kan man komma och både se och känna på de flesta av våra produkter i vårt eget showroom, tipsar Mikael Mjärdestam.
Research: Patrik Hogland
Text: Örjan Persson