En helhetsleverantör inom allt som rör etiketter
Företag och andra verksamheter i behov av etiketter vänder sig med fördel till en av landets ledande aktörer inom området. Laritryck är ett av Sveriges största och mest expansiva etikettryckerier och är en helhetsleverantör av etiketter för hela den skandinaviska marknaden.
Laritryck startades av Bengt Ripa i Ödåkra utanför Helsingborg 1977. Idag är det sonen Johan, med ett förflutet i bolaget sedan 90-talet, som äger och driver detsamma.
– Man har ju sprungit runt i pappas trycksvärta sedan barnsben, säger Johan skämtsamt och berättar att verksamheten funnits i Bjuv sedan tio år tillbaka. Bolaget har kontor även i Stockholm, Linköping och Borås, och sedan 2015 driver man produktion även i Nässjö där man förvärvat ytterligare en enhet.
– Tack vare våra båda produktionsenheter och dess breda maskinparker har vi fog för att påstå att vi representerar marknadens bredaste produktportfölj. Vi har under de senaste åren haft en mycket gynnsam tillväxt och vi tillhör idag landets ledande aktörer inom etikettbranschen, säger Johan Ripa.
Kontinuerliga maskininvesteringar
Laritryck sysselsätter ett 60-tal anställda. Man jobbar i huvudsak med profilmärkning till livsmedels- och dryckesindustrin, samt i viss mån till annan industri.
– Vi gör själva etiketterna, och när det gäller spårning med mera, som ska vara synligt idag på många produkter, är det tillverkaren själv som printar och står för detta. Det är inte att förväxla med våra produktetiketter, betonar Johan och fortsätter:
– Det vi är bra på är snabba leveranstider och korta beslutsvägar till en rimlig peng. I det breda perspektivet måste man också ha en modern maskinpark, och därför jobbar vi med ambitionen att investera i minst en ny maskin varje år för att hålla denna höga standard. Eftersom dessa kostar runt 10 miljoner kronor gäller det att vi planerar och nyttjar utrustningen fullt ut. Vi kör 2-skift i båda fabrikerna med förberedande jobb och biträden som hela tiden plockar fram material när maskinerna rullar, berättar Johan.
Ökad efterfrågan
Laritryck omsätter idag cirka 170 miljoner kronor och jobbar mot målet att öka omsättningen till 200 miljoner kronor 2020. Vägen dit går via ökad digitalisering, moderna maskiner och webbaserade lösningar genom hela processen.
– Antalet produkter inom samma nisch ökar generellt, vilket också leder till ökad efterfrågan på profilmärkning. Det gäller för oss att ligga i framkant, och se till att företräda en korrekt prisbild, utan att för den skull tumma på kvaliteten, säger Johan Ripa som i sammanhanget vill passa på att lyfta fram sina medarbetare.
– Utan dem hade vi inte varit där vi är idag.
Johan avslutar med att tipsa om förpackningsmässan Scanpack i Göteborg den 23-26 oktober där förstås Laritryck kommer att delta. Scanpack är Nordens enda internationella plattform som vänder sig till alla som levererar eller använder förpackningslösningar.
Research: Jan Olsson
Text: Örjan Persson