Teknik som räddar liv

Vicky Teknik är specialiserade på mobila VMS-skyltar och avancerade övervakningssystem för vägarbetsplatser. Företaget strävar ständigt efter att ligga i framkant. Det nyaste systemet registrerar och redovisar inte bara information i realtid, utan kommunicerar även med andra system, vilket resulterar i en ännu högre säkerhetsgrad. Vicky Tekniks primära marknad är Sverige, men efterfrågan på företagets produkter ökar internationellt.
Från fyra personer i ett litet garage till sexton anställda och verksamhet i flera länder – Vicky Teknik AB i Haninge har haft en imponerande resa. Med fokus på trafiksäkerhet och innovation är företaget i dag en stark aktör inom systemlösningar för vägarbetsplatser.
– Visionen är mycket större än vad vi är idag. Vi har redan levererat till Island, Argentina, Chile samt är etablerade i Norge och Finland, men Sverige är vår största marknad, säger Mikael Carlsson, VD för Vicky Teknik.
Vicky Teknik tillverkar i stort sett allt själva, från karosseri och smide till slutmontering och lackering. All produktion sker i Sverige.
– Vi tror på att ha kontroll på hela kedjan, från idé till färdig produkt. Det gör oss mer flexibla och snabbfotade, säger Mikael.
Företaget levererar kompletta bilar till sina kunder och har ett nära samarbete med stora aktörer som Volvo, Scania och Mercedes.
Nytt system
Vicky Teknik är specialiserade på mobila VMS-skyltar, det vill säga variabla meddelandeskyltar som används i trafiken för att visa olika typer av information, och avancerade övervakningssystem för vägarbetsplatser. Ett av företagets nyaste system loggar fordonshastighet och händelser i realtid – ett verktyg som både varnar förare och skyddar vägarbetare.
– Det handlar inte bara om att visa information, utan om att samla data som kan rädda liv. Vi har utvecklat system som visar vad som händer på platsen och när. Något som både Trafikverket och privata entreprenörer uppskattar, berättar Mikael.
Företagets nya teknik bygger på mjukvara framtagen av den tidigare ägaren, som fortfarande är verksam och utvecklar i bakgrunden. Den nya generationens protokoll gör att skyltarna inte bara syns, utan också kommunicerar med andra system.
I framkant
Företaget ser även en växande efterfrågan på sina produkter internationellt. Visionen inför 2030 är att ha vuxit med 50 procent, anställt minst sju nya medarbetare och nått en omsättning på 150 miljoner kronor.
– Just nu har vi maxat kapaciteten i nuvarande lokaler och har därför ansökt om att utöka vår verksamhet från 1 700 kvadratmeter till drygt 4 700 kvadratmeter, vilket kommer vara helt avgörande för vår framtida tillväxt, berättar Mikael.
– Vi ska vara först på plats, både bokstavligen och tekniskt. Det är vårt löfte till kunderna, säger Mikael avslutningsvis.
Intervju: Lukas Fernholm