Ett värderingsstyrt installationsbolag

KiWi Gruppen erbjuder tjänster inom rör, ventilation och energi – kompletterade av styr, el och kyla via samarbetspartners. Det som verkligen får koncernen att sticka ut på marknaden är att den är värderingsstyrd. Hierarkier är bortsuddade och värderingar som ärlighet och öppenhet är centrala. Medarbetarna har hög grad av involvering och får möjlighet att ta mycket eget ansvar. Denna typ av transparens reflekteras även i förhållningssättet mot kunderna. Koncernen har redan rönt stora framgångar och ämnar utöka med fler företag.
I Göteborg hösten 2019 grundades KiWi med en tydlig vision:
att utmana branschen och utveckla både projekt och människor till att bli sitt allra bästa. Idag har KiWi vuxit till att omfatta fem företag, belägna i Göteborg och Varberg, som tillsammans bildar KiWi-koncernen. Genom samarbete kan gruppen erbjuda tjänster inom rör, ventilation och energi – kompletterade av styr, el och kyla via samarbetspartners. Företagets främsta kunder är fastighetsägare och byggentreprenörer.
– Namnet KiWi valdes för att sticka ut i en traditionellt konservativ bransch. Flera av grundarna har en lång gemensam historia och valde att bygga företaget på inspiration från TEAL-filosofin, som utmanar traditionella hierarkier och betonar självledarskap, en helhetssyn och ett högre syfte, berättar Terese Tapper, som är en av medgrundarna till bolaget.
TEAL-filosofin
Den så kallade TEAL-filosofin består av tre enkla principer.
Den första principen är Självstyre.
Vi har tagit bort onödiga hierarkier för att förenkla beslutsfattandet och ge varje individ större ansvar. Beslut fattas nära den som berörs, och hos oss handlar självstyre om att leda sig själv och ta ansvar. Till exempel rekryterar våra montörer själva sina nya kollegor, vilket skapar både engagemang och tillit, berättar Terese.
Den andra principen är Helhet.
Hos oss på KiWi handlar helhet om att ta ansvar för hela människan. Vi ser varje individ som en helhet där jobb och privatliv hänger ihop. Det innebär att vi strävar efter att ta hänsyn till både arbetets och privatlivets behov i den mån det går. Hela du ska må bra på KiWi. Därför erbjuder vi möjlighet till träning på arbetstid och mäter regelbundet medarbetarnas välmående för att säkerställa att alla trivs och mår bra, berättar Terese.
Den tredje principen är Högre syfte.
På KiWi ser vi vår organisation som en levande organism som ständigt utvecklas och anpassar sig till den värld vi befinner oss i. Vårt högre syfte fungerar som en kompass som guidar våra beslut och prioriteringar. Ingenting är skrivet i sten – vi är flexibla och redo att förändras när det krävs för att fortsätta bidra positivt till både samhället och miljön, berättar Terese.
Transparens
Dessa principer och värderingar reflekteras även i hur man bygger sina relationer; KiWi arbetar med full transparens. Här görs ingen skillnad mellan hantverkare och tjänstemän; alla har tillgång till all information. KiWi föredrar att jobba i samverkansprojekt tillsammans med sina kunder. Ett exempel är företagets nyligen tecknade kontrakt med Ulricehamns kommun, ”Energiåtgärder” för kommunens fastighetsbestånd, där KiWi genomför analyser av fastighetsbeståndet och föreslår åtgärder för att minska energiförbrukningen.
– Kontraktet, som värderas till 120 miljoner kronor, präglades av 100 procent samverkan och full insyn – något som vi på KiWi är mycket stolta över, säger Terese.
Under 2025 vill man träffa fler entreprenörer och individer som vill bygga sitt eget ”KiWi”, antigen inom de teknikfack företaget har idag eller andra områden inom installation.
– Vi kommer gärna i kontakt med entreprenörer på orter där vi inte är etablerade idag, säger Terese.
Genom att välja kunder och samarbetspartners som delar företagets filosofi, hoppas KiWi fortsätta växa och inspirera fler att tänka nytt inom installationsbranschen.
Intervju: Johan Malm