Rekordstort godståg transporterar SSAB:s stål
Finlands till massan största godståg började nyligen regelbundet trafikera sträckan Brahestad–Tavastehus. Det handlar om ett megatåg som väger 5 200 ton och transporterar stålcoils mellan de två orterna. Hittills har transporten av coils gjorts med två tåg om dagen. Nu sköts transporten med ett enda tåg.
SSAB och VR Transpoint har skapat en ny, mycket effektiv verksamhetsmodell för transporter mellan anläggningarna. Hittills har stålcoils transporterats med två tåg om dagen från Brahestad till Tavastehus. I fortsättningen transporteras samma mängd med ett enda stort tåg, ett så kallat Megatåg.
Megatåget väger hela 5 200 ton med last. Det rekordstora tåget för inhemsk trafik kan transportera hela 3 800 ton stål åt gången, vilket är drygt 50 procent mer än tidigare. Tåget har 52 vagnar, och längden med lok är 690 meter. Megatåget kommer årligen att transportera över en miljon ton.
– Större tåg ger effektivare transporter. Vi kan transportera mer gods med färre tåg. Förutom optimerad resursanvändning ger det även miljöfördelar i och med att utsläppen från trafiken minskar. Effekterna märks på hela transportsystemet, berättar Tero Kosonen, försäljnings- och marknadsföringsdirektör på VR Transport.
Megatåget väger hela 5 200 ton med last. Det rekordstora tåget för inhemsk trafik kan transportera hela 3 800 ton stål åt gången, vilket är drygt 50 procent mer än tidigare. Tåget har 52 vagnar, och längden med lok är 690 meter. Megatåget kommer årligen att transportera över en miljon ton.
– Större tåg ger effektivare transporter. Vi kan transportera mer gods med färre tåg. Förutom optimerad resursanvändning ger det även miljöfördelar i och med att utsläppen från trafiken minskar. Effekterna märks på hela transportsystemet, berättar Tero Kosonen, försäljnings- och marknadsföringsdirektör på VR Transport.
Större massor
– Vi började tillsammans se över transportkedjan mellan anläggningarna i Brahestad och Tavastehus på ett nytt sätt och söka hitta fördelar genom större massor. Vikten av effektiva logistiklösningar betonas i den internationella verksamhetsmiljön inom metallindustrin. Erfarenheterna av provtrafiken har varit lovande, och nu har konceptet tagits i bruk fullt ut, konstaterar SSAB:s logistikdirektör Seppo Tervonen.
Trafiken enligt den nya verksamhetsmodellen från Brahestad till Tavastehus startade den 30 april. I fortsättningen kommer man även att använda sig av VR Groups nya mångsidiga och effektiva Sr3-ellok, som kan dra tyngre godståg än tidigare.
– Vi började tillsammans se över transportkedjan mellan anläggningarna i Brahestad och Tavastehus på ett nytt sätt och söka hitta fördelar genom större massor. Vikten av effektiva logistiklösningar betonas i den internationella verksamhetsmiljön inom metallindustrin. Erfarenheterna av provtrafiken har varit lovande, och nu har konceptet tagits i bruk fullt ut, konstaterar SSAB:s logistikdirektör Seppo Tervonen.
Trafiken enligt den nya verksamhetsmodellen från Brahestad till Tavastehus startade den 30 april. I fortsättningen kommer man även att använda sig av VR Groups nya mångsidiga och effektiva Sr3-ellok, som kan dra tyngre godståg än tidigare.
Källa: SSAB