Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Virtual Reality för alla

Victor och Isaac, bröderna som jobbar på VIPA.

Framtiden är här. En sorts virtual reality är nu tillgängligt för alla. Och man behöver inte åka till en stor världsstad för att få tillgång till det. Familjedrivna VIPA i Halmstad sysslar med interaktiva 3D-upplevelser.

VIPA i Halmstad är ett familjeföretag som är döpt efter familjemedlemmarna Victor, Isac, Petra och Anders. Som många andra ungdomar, spelade Victor och Isac mycket dataspel och surfade runt på nätet från tidig ålder. De upptäckte då att 3D-ränderingar blev allt vanligare och vanligare och inte längre vara något för bara högteknologiska företag, utan något som kunde göras tillgängligt för alla.
– Arbetsgivare har presenterat sina lokaler för att locka personal och skolor har haft öppet hus med hjälp av den här tekniken. Ett stort område har varit arkitekter, som kan se den exakta ritningen av äldre hus, som saknar detaljerade ritningar, säger Anders.

Virtual Reality
Det var inte många år sedan som Virtual Reality var något man bara såg i filmer som utspelade sig i en avlägsen framtid. Det är, så klart, en bra bit kvar tills vi kan semestra på en virtuell strand eller jaga låtsas-skurkar i avancerade spel. Men VIPA kan göra en hel del saker med sin teknik som man bara kunde drömma om för tio år sedan. Ur ett kundperspektiv är processen ganska enkel. Det börjar med att kunden och VIPA kommer överens om vad 3D-modellen ska innehålla och vad användarna ska kunna göra. Därefter skickar VIPA ut en filmare, som tar 3D-foton med en speciell kamera, som skickar ut infraröda strålar och samlar in över fyra miljoner datapunkter; antalet datapunkter beror på miljöns och objektens storlek. VIPA är noggranna i sitt arbete och flyttar runt kameran för att vara säkra på att få med vartenda skrymsle och vrå.
– Målet är att få en så perfekt och realistisk avscanning som möjligt, säger Anders.

Tillgängligt för alla
Marknaden är stor för VIPA. För till skillnad från hur det var när nya teknologier utvecklades förr i tiden, krävs inget mer än en vanlig dator, platta eller smartphone för att kunna ta del av de 3D-upplevelser som VIPA skapar. Utöver 3D-foton, filmar man även med drönare, som kan användas vid exempelvis inspektioner av tak, rännor och tomter, vilket är ett billigare och snabbare alternativ till att hyra in en kran. 3D-foton är något som kan användas av allt från restauranger och turistmål, som vill visa upp miljöerna för att locka gäster och kunder, till ICA:s årliga mässa, där handlare kan delta digitalt och sedan beställa produkter genom att föra muspekaren över dem. Ett projekt som verkligen visar hur långt utvecklingen har gått var när VIPA återskapade en hel utställning på ett virtuellt plan. Gäster kunde röra sig genom utställningens olika rum och titta på de olika tavlorna. Även här kunde man se mer information och pris genom att röra muspekaren över objekten.
– Det sparar tid och pengar och är även miljövänligt, då man slipper resandet, säger Anders om några av fördelarna med 3D-tekniken som hans företag jobbar med.

Intervju: Oliver Malm
Text: Andreas Ziegler