Vattenfall Eldistribution presenterar världens första elektrifierade bandvagn
Provkörning av världens första elektrifierade bandvagn är nu genomförd. Fordonet är ett av de viktiga verktyg som Vattenfall Eldistribution använder i fält. Bandvagnen är fossil-, buller- och vibrationsfri och bidrar även med kapacitet till elsystemet genom att fungera som reservkraft via tekniken V2G samt att tekniken V2L även är tillämplig.
Vattenfall Eldistribution har som mål att den egna fordonsflottan ska vara fossilfri till år 2030. Som ett led i det arbetet har Vattenfall Eldistribution, genom entreprenadavtalet med Vattenfall Services och tillsammans med Vattenfall R&D, arbetat med att utveckla en elektrifierad bandvagn. På sikt ska bandvagnen användas i fältarbetet.
Premiärturen med den elektriska bandvagnen genomfördes i december utanför Boxholm i Östergötland i samband med en förarutbildning.
– Att genom målmedvetet innovationsarbete under flera år ha lyckats att kombinera fossilfrihet, ökad elektrifiering och en bättre arbetsmiljö för fältpersonalen visar att det finns lösningar även för tuffa utmaningar, säger Peter Söderström, innovationschef på Vattenfall Eldistribution.
– Bandvagnen som verktyg är svår att ersätta och i dagsläget finns inget eldrivet alternativ. Tack vare den snabba batteriutvecklingen inom fordonsindustrin föddes idén om att ta fram en elektrifierad bandvagn, säger Pontus Karlsson, teknisk projektledare på Vattenfall R&D.
Flera fördelar
– Bandvagnens egenskaper att transportera material och personal i svår terräng, på känslig mark och i snö är oöverträfflig. Förutom att den är fossilfri så är arbetsmiljön för våra förare och medarbetare mycket bättre, säger Erik Nolberger, fordonschef på Vattenfall Services.
Den elektrifierade bandvagnen kan fungera som reservkraft och föra in effekt i systemet, tack vare Vehicle-to-Grid (V2G) funktionalitet. Den kan även fungera som en ”powerbank”, vilken kan ladda handmanövrerade maskiner, som till exempel borrmaskiner och handsågar. Tekniken som möjliggör det är V2L(Vehicle-to-Load), vilket är väldigt praktiskt och användbart för de operatörer som arbetar ute i fält.
Efter genomförda provkörningar kommer det att genomföras en utvärdering av den elektriska bandvagnen. Därefter vidtar fortsatt utveckling och förbättring av fordonet.
Källa: Vattenfall Eldistribution AB