Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Välrenommerad mäklare står redo när Mölndal expanderar

Två mäklare på Mulan Mäkleri.

När REKO presenterar feedback från landets bostadsköpare och -säljare är det ofta mäklarna från Svensk Fastighetsförmedling som hamnar i topp. En av landets ledande mäklarbyråer har med andra ord ett mycket gott anseende i branschen, och kontoret i Mölndal är inget undantag.
– Vi vill vara det självklara valet när invånare i Mölndals kommun vill byta bostad, säger Anders Lundgren som är en av delägarna i Mulan Mäkleri AB.

Anders Lundgren är franchisetagare tillsammans med Ulrika Larsson. Tillsammans driver de Mulan Mäkleri AB i Mölndal, vilket ingår i Svensk Fastighetsförmedling. Huvudbolaget ägs av byråerna runt om i landet, och när man i höstas gjorde en nyemission då man erbjöd samtliga bolagets anställda att köpa in sig i bolaget, valde de flesta att göra det.
– Det innebär en stor rörelsefrihet för oss att vi står på egna ben och kan styra verksamheten utifrån de förutsättningar som råder här. Det gör att vårt koncept präglas av en väldigt stark lokal förankring, säger Anders som efter ett förflutet i företaget sedan 2004 köpte detsamma tillsammans med Ulrika för åtta år sedan. Idag sysselsätter kontoret nio mäklare, en assistent samt en mäklarassistent från Svensk Fastighetsförmedlings egen utbildning, vilken drivs på högskolan i Gävle.

Efterlyser fler villor
Mulan Mäkleri verkar över hela Mölndals kommun och har med andra ord riktigt bra koll på regionens bostadsmarknad. På kontoret jobbar man tätt ihop med Nordea, SEB och Handelsbanken avseende bolån, men också med låneförmedlaren Direkto som kan hjälpa till att hitta privatlån utan säkerhet.
– Vi vill vara det självklara valet när invånare i Mölndals kommun vill byta bostad, säger Anders Lundgren och nämner att Svensk Fastighetsförmedling är en av de ledande byråerna på villamarknaden.
Beträffande just villamarknaden ser han dock ett problem.
– Det finns helt enkelt för få hus på marknaden. Villor efterfrågas men det byggs nästan bara lägenheter. Normalt brukar vi ha 30-40 villor ute på marknaden men nu rör det sig om endast 10-12 stycken. Det krävs att mark frigörs för villabyggnation, till exempel i Lindome och Forsåker där det finns stor potential, säger Anders.
Han berättar vidare att det finns flera anledningar till att många väljer just Svensk Fastighetsförmedling i samband med sina bostadsaffärer. En av de viktigaste är bolagets goda rykte, vilket understryks när REKO presenterar feedback från landets bostadsköpare och -säljare. Här hamnar Svensk Fastighetsförmedling ofta i topp.
– Vi är oerhört stolta över våra mäklare som är väldigt proffsiga i allt de gör. Sedan vi startade har vi inte tappat en enda mäklare till någon konkurrent. Vi har en bra företagskultur och lägger stor vikt vid att alla ska trivas. Det avspeglas förstås också i arbetet de utför, menar Anders Lundgren.

Ett SMART verktyg
Anders vill i sammanhanget också gärna lyfta fram Svensk Fastighetsförmedlings marknadsföringsverktyg SMART, vilket är ett oberoende kanalstyrningsverktyg för publicering, målinriktning och validering av digitala marknadsföringsåtgärder. SMART är, menar Anders, ett mycket bra hjälpmedel för säljaren som via verktyget kan nå en större målgrupp. Anders förklarar:
– Undersökningar visar att 20 procent aktivt letar bostad via traditionella kanaler och att hela 50 procent kan tänka sig att flytta om rätt bostad dyker upp. Det ger en intressegrupp på hela 70 procent. Med annonsering via SMART når vi ut till hela intressegruppen och optimerar kundens försäljning genom att exponera bostaden för alla som kan tänkas vara intresserade. Idag är det oerhört viktigt att även nå ut till de som inte aktivt söker, men som kan tänka sig att byta bostad, säger Anders och fortsätter:
– Med den kunskap och förståelse om flyttströmmar som vi besitter kan vi via SMART marknadsföra kundens bostad på en eller flera platser i Sverige, men även internationellt om det är där bostadens potentiella köpare finns.
Anders påpekar också att den genomsnittliga SMART-kampanjen ökar antalet potentiella bostadsköpare med tre till fyra gånger. Fler potentiella köpare kan påverka både försäljningstid och slutpris.
Anders säger avslutningsvis att han ser ljust på byråns framtid med tanke på den expansion som sker på flera platser i Mölndals kommun. Han efterlyser dock ett mer utpräglat byggande för man ska kunna möta den ökande inflyttningen.

Intervju: Jan Arkhede
Text: Örjan Persson