Unikt samarbete bygger den smarta digitala arenan
Tillsammans med internationella och nationella partners satsar nu Mora IK, Onsite Sport, Advania och Aruba på en digital plattform som ger en ännu närmare upplevelse av hockeyn, arenan och spelarna. Användarna når plattformen via en app som adderar en helt ny dimension till sporten och ska inspirera andra elitklubbar i hela världen.
Mora IK satsar nu på en digital plattform som ska omdefiniera inte bara Mora Hockeys och Smidjegrav Arenas framtid, utan hela sportvärldens. Utvecklingen av plattformen är i full gång i samarbete med flera parter som erbjuder den snabbaste tekniken i världen. Advania står för design, införande och förvaltning av det intelligenta nätverket och de platsbaserade tjänsterna som baseras på nätverksleverantören Arubas världsledande teknik. Denna teknik möjliggör en bredd av tjänster och erbjudanden som vidareutvecklas och fördjupas i appen “Mora IK Onsite Arena” som är framtagen av Falun-baserade Onsite Sport. Partnerna jobbar nu tätt ihop med supportrarna i fokus.
– Just nu är det tyvärr ett ganska splittrat community inom sporten, med supportrar som är utspridda på flera olika ställen: digitalt på sociala medier och hemsidor, och fysiskt på arenan. Vi har identifierat behovet att sammanföra dem och erbjuda alla en lika nära och spännande upplevelse av sporten, säger Peter Hermodsson, Klubbdirektör i Mora IK.
Kommer närmare sporten
Det unika med projektet är att det inte är tekniken som har byggt behovet, utan det är supportrarna som har efterfrågat möjligheter att komma närmare sporten, arenan och spelarna. Publiken kommer själv kunna styra ett stort antal kameror som är utplacerade i både arenan och nere vid rinken. I appen kan man välja vilken vinkel man vill se i varje situation och till exempel titta på repriser från alla kameror – och allt detta i realtid.
Även företag och sponsorer kommer att ha stor nytta av den nya plattformen, och på ett och samma ställe kommer de kunna nå både supporters, samarbetspartners och klubben. Projektet går ut på att bygga såväl den digitala plattformen som en smart arena på plats i Mora. Smidjegrav blir en uppkopplad smart demo-arena och först ut med att nyttja den patenterade tekniken för att inspirera andra arenor och elitklubbar i världen. Att utöka upplevelsen med spelifiering och smarta arenor är en trend världen över, där Tottenham Hotspur Stadium är ett av exemplen där liknande Aruba-teknologi nyttjas:
– Men här tar vi det ett steg längre. Vi har identifierat behovet av on-demand, idag vill vi kunna konsumera sport och underhållning på våra egna villkor – hur, var och när vi vill. Det bemöter vi och vill därför erbjuda större möjligheter för supportrar att engagera sig och skapa en förbättrad och framför allt personlig liveupplevelse. Digitaliseringen når alla delar av våra liv och med detta unika samarbete tar vi stora steg framåt. Tekniken formas av användarna, det är häftigt att vara delaktig och ligga i framkant med detta projekt och det ska bli otroligt spännande att följa utvecklingen i demo-arenan på plats i Mora, säger Daniel Albertsson, Chief Digital Innovation Manager på Advania.
Förstärker livekänslan
Ett av målen med den digitala plattformen är att locka supportrar i alla åldrar till arenan för att ta del av livekänslan på plats och kombinera den med innovativa och smarta upplevelser via appen. Med hjälp av målgruppsanalys har Mora IK och deras supportrar bidragit med kunskap och input om vad som behövs för att uppnå äkta kundvärde. Tekniken i arenan är redan under installation och kommer att testas under första kvartalet 2022.
Källa: Advania