Stor flexibilitet kring sömnad och tapetsering
I textilexperten OBIK AB kombineras gamla hantverkstraditioner med modern industriell teknik. OBIK är specialiserat inom gardinsömnad, möbeltapetsering, teknisk sömnad och vattenskärning, och jobbar med en klar och tydlig filosofi: att tillverka produkter av i princip vilken typ av textil som helst.
Familjeföretaget OBIK AB startades 1995 med uppdrag för Invacare som man tapetserade rullstolsdetaljer åt.
– Trots bara en kund var det full fart redan från början, berättar Emma Åström som äger och leder verksamheten idag, och nämner att Invacare alltjämt är företagets största kund.
Verksamheten har utvecklats sedan starten till att idag omfatta produktion av produkter i stort sett vilken typ av textil som helst. Gardinsömnad, möbeltapetsering, teknisk sömnad och vattenskärning ingår i det breda konceptet.
– Vi hjälper designers, inredare, möbelföretag och specialsnickerier att skapa interiörer och möbler som passar kundens unika behov. Vi kombinerar gamla hantverkstraditioner och modern industriell teknik, och kan skapa hela eller delar av möbler och inredningar. Allt anpassas efter kundens önskemål, säger Emma Åström och tillägger att OBIK är en expert på stoppade produkter som soffor och pallar samt ateljésydda gardiner.
– Trots bara en kund var det full fart redan från början, berättar Emma Åström som äger och leder verksamheten idag, och nämner att Invacare alltjämt är företagets största kund.
Verksamheten har utvecklats sedan starten till att idag omfatta produktion av produkter i stort sett vilken typ av textil som helst. Gardinsömnad, möbeltapetsering, teknisk sömnad och vattenskärning ingår i det breda konceptet.
– Vi hjälper designers, inredare, möbelföretag och specialsnickerier att skapa interiörer och möbler som passar kundens unika behov. Vi kombinerar gamla hantverkstraditioner och modern industriell teknik, och kan skapa hela eller delar av möbler och inredningar. Allt anpassas efter kundens önskemål, säger Emma Åström och tillägger att OBIK är en expert på stoppade produkter som soffor och pallar samt ateljésydda gardiner.
Vattenskärning
Vattenskärning är en av OBIK:s specialiteter, och här kan man åta sig jobb för en mängd olika uppdragsgivare utöver designers, inredare och snickerier.
– Vi kan skära i alla material, framhåller Emma.
– Många tänker inte på att möbeltapetserare har denna möjlighet, det är ofta något man härleder till metallindustrin. Vi har erhållit många nya kunder via detta och har legotillverkat, företrädesvis i små serier, åt företag i flera olika branscher. Vi kan även ta fram prototyper och enstaka produkter, säger Emma och berättar vidare att man i OBIK förstås i hög omfattning jobbar med vattenskärning även i den egna produktionen.
Vattenskärning är en av OBIK:s specialiteter, och här kan man åta sig jobb för en mängd olika uppdragsgivare utöver designers, inredare och snickerier.
– Vi kan skära i alla material, framhåller Emma.
– Många tänker inte på att möbeltapetserare har denna möjlighet, det är ofta något man härleder till metallindustrin. Vi har erhållit många nya kunder via detta och har legotillverkat, företrädesvis i små serier, åt företag i flera olika branscher. Vi kan även ta fram prototyper och enstaka produkter, säger Emma och berättar vidare att man i OBIK förstås i hög omfattning jobbar med vattenskärning även i den egna produktionen.
Korta leveranstider
OBIK har ända sedan starten utgått från Eneryda. 2007 köptes och integrerades Jokå Interiörtextil som i huvudsak syr gardiner. Gardinsömnaden blev kvar i Alvesta fram till 2010 då den flyttades till Eneryda. OBIK har med andra ord ett centralt läge i Sydsverige som gör det enkelt för distributörer och transportörer att både hämta och lämna gods. OBIK jobbar mycket på uppdrag av bland annat inredare och arkitekter, och många av slutprodukterna hamnar till exempel på hotell. Kunderna uppskattar inte minst företagets extremt korta leveranstider.
– Vi kan få in en order dag ett och leverera färdiga produkter dag två så länge det rör sig om standardartiklar. Det är mer eller mindre unikt i vår bransch. Vi är inte alltid billigast, men våra kunder sätter stort värde på att de erhåller sina produkter så snabbt, konstaterar Emma Åström och tillägger att leveranser av specialbeställningar och gardiner av naturliga skäl tar lite längre tid.
Hon ser positivt på företagets framtid. Man har en stabil kundkrets och verkar från ändamålsenliga lokaler. För några år sedan byggde man till i syfte att samla hela verksamheten under ett tak.
– Det gör att vi har ett mycket bra flöde i produktionen, säger Emma Åström som i sammanhanget också gärna framhåller personalen.
– De är fantastiska och ställer upp i alla lägen. Utan dem hade vi inte varit där vi är idag.
Emma betonar att man jobbar långsiktigt och med fokus på hög kundnöjdhet. Utmaningen ligger i att hitta ny personal när behovet uppstår.
– Det här är ett genuint hantverk som det krävs både kunnande och erfarenhet för att kunna utföra.
OBIK har ända sedan starten utgått från Eneryda. 2007 köptes och integrerades Jokå Interiörtextil som i huvudsak syr gardiner. Gardinsömnaden blev kvar i Alvesta fram till 2010 då den flyttades till Eneryda. OBIK har med andra ord ett centralt läge i Sydsverige som gör det enkelt för distributörer och transportörer att både hämta och lämna gods. OBIK jobbar mycket på uppdrag av bland annat inredare och arkitekter, och många av slutprodukterna hamnar till exempel på hotell. Kunderna uppskattar inte minst företagets extremt korta leveranstider.
– Vi kan få in en order dag ett och leverera färdiga produkter dag två så länge det rör sig om standardartiklar. Det är mer eller mindre unikt i vår bransch. Vi är inte alltid billigast, men våra kunder sätter stort värde på att de erhåller sina produkter så snabbt, konstaterar Emma Åström och tillägger att leveranser av specialbeställningar och gardiner av naturliga skäl tar lite längre tid.
Hon ser positivt på företagets framtid. Man har en stabil kundkrets och verkar från ändamålsenliga lokaler. För några år sedan byggde man till i syfte att samla hela verksamheten under ett tak.
– Det gör att vi har ett mycket bra flöde i produktionen, säger Emma Åström som i sammanhanget också gärna framhåller personalen.
– De är fantastiska och ställer upp i alla lägen. Utan dem hade vi inte varit där vi är idag.
Emma betonar att man jobbar långsiktigt och med fokus på hög kundnöjdhet. Utmaningen ligger i att hitta ny personal när behovet uppstår.
– Det här är ett genuint hantverk som det krävs både kunnande och erfarenhet för att kunna utföra.
Research: Patrik Hogland
Text: Örjan Persson
Text: Örjan Persson