Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Sten allt vanligare i svenska hem

Kök i sten hos Stonecenter.

Sten blir ett allt mer efterfrågat material i våra hem. Trenden är tydlig i Stonecenter på Hisingen i Göteborg där man företräder ett brett sortiment för alla behov och plånböcker. Såväl kakel och klinker som köks- och fönsterbänkar ingår i det breda utbudet.

När vi kliver in i Stonecenters butik på Minelundsvägen vågar vi knappt gå på golvet.
”Kan man gå på såhär fina stenplattor eller går de sönder”, frågar vi Riku Koponen, försäljnings- och marknadsansvarig på Stonecenter AB.
– Ingen fara, såvida du inte väger över 300 kilo ska det gå bra, svarar Riku Koponen skämtsamt.
Grundaren och ägaren, Rahim Alizadah, som besitter mångårig erfarenhet av tillverkning av stenprodukter, har beklätt både väggar och golv med lyxiga stenplattor i många olika sorter och kulörer. Butiken på Hisingen rymmer även utställningar med köks- och badrumsöar i sten.
– Vare sig det handlar om billigare alternativ eller mer exklusiva produkter har vi något för alla, konstaterar Riku.

Skräddarsydda produkter
I Stonecenters utbud finns såväl kakel och klinker som köks- och fönsterbänkar, men också möbler, blandare, krukor, diskhoar, tvättställ och handfat. Sortimentet innefattar produkter för både inomhus- och utomhusbruk. I kundkretsen finner vi både företag och privatpersoner, mestadels lokalt men även i form av mer långväga kunder.
– I och med pandemin och den ökande efterfrågan på onlinehandel har vi i större utsträckning än tidigare skickat våra produkter. Vi har idag kunder över hela landet, berättar Riku Koponen.
På Stonecenter finns möjligheten att skräddarsy produkter i sten, helt efter kundens behov och önskemål. I anslutning till butiken ligger även den verkstad där alla produkter tillverkas, vilket gör att Stonecenter kan garantera svensktillverkade produkter, men framför allt säkerställa kvaliteten.

Med örat mot marken
För Riku och hans kollegor är det av yttersta vikt att alltid hålla sig uppdaterade om vad som är trendigt och nytt på marknaden. Därför reser man varje år till en mässa i Italien. Intrycken och inspirationen man hämtar bidrar till att Stonecenter alltid kan erbjuda sina kunder både det bästa och mest aktuella på marknaden. Man är dock noga med att aldrig komprommissa med kundens upplevelse.
– Vi prioriterar väl utförda arbeten och trygga, skräddarsydda kvalitetsprodukter, istället för att expandera och riskera att tumma på kvaliteten. Det är en filosofi vi tänker hålla fast vid, säger Riku Koponen.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Örjan Persson