Stark utveckling i väl anlitad aluminiumspecialist
I aluminiumspecialisten Alu-S AB finns lång erfarenhet och gedigen kunskap kring allt som rör aluminium. Huvudinriktningen är sandwichpaneler, aluminiumramper och aluminiumbryggor, samt specialprofiler för fordonspåbyggare.
Alu-S AB etablerades under 60-talet och sysselsätter idag åtta anställda under ledning av Martin Sellman.
– Vi ser oss som aluminium- och plåtspecialister med inriktning mot fasad och entreprenad, företrädesvis trailer och påbyggnad. Vi är marknadsledande här i Västra Götaland där många av våra kunder uppskattar vårt breda utbud av sandwichmaterial. I kombination med övriga lösningar blir vi en komplett leverantör av komponenter för fasadsystem, förklarar Martin.
Han berättar att bolaget därmed vilar stadigt på två stabila ben; fasad och entreprenad, varav det förstnämnda innefattar fasadkassetter av Alucobond eller liknande material, utformade efter kundernas önskemål och säkerhetskrav. I sammanhanget lyfter Martin Sellman fram investeringen av företagets nya CNC-styrda utrustning med vilken man kan bearbeta riktigt stora ytor.
– Maskinen hanterar framför allt Alucobond och Alucore, och tack vare dess smarta utformning går det att byta arbetsverktyg under pågående drift. Vår höga kapacitet gör att vi kan ta oss an riktigt stora fastigheter och byggnader, men även tillämpa interiöra lösningar, säger Martin och nämner att företagets senaste slutförda projekt var Landrover-hallen i Sisjön.
Kundanpassat
Beträffande Entreprenad representerar Alu-S AB en mycket stark bredd kring exempelvis kompletta aluminiumflak till skåpbilar. Man tar även fram lastkilar och ramper till trailers, vilka klarar en belastning på upp till 60 ton. Konceptet riktas även mot industrin.
– Vi kan även leverera kompletta lösningar av kundunika profiler och tillbehör som plåtbeslag, plastbeslag och andra tillbehör, detta tack vare vårt breda kontaktnät. Sammantaget har vår höga kapacitet gjort oss mycket konkurrenskraftiga, säger Martin Sellman.
Breda satsningar
Alu-S AB vänder sig till kunder i hela Norden och har bara under det senaste året kunnat notera en kraftig omsättningsökning från 14 till 23 miljoner kronor.
– Vi kommer att fortsätta växa, inte minst genom att stärka oss ytterligare på fasadsidan där vi nu genomför breda satsningar. Ambitionen är att växa såväl omsättningsmässigt som i fråga om personal, avslutar Martin Sellman.
Research: Hans Johansson
Text: Örjan Persson