Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Respekt och personlighet präglar finansiell problemlösare

Personalen på Factoringgruppen i en soffa.

Det finns gott om företag som köper fakturor, men ingen som gör det med omtanke och personlighet som Factoringgruppen. Factoringgruppen gör ingen skillnad på stora och små, på kunder och kunders kunder – alla behandlas med samma respekt. Det gör Factoringgruppen till en smidig och respekterad problemlösare.

– Vi är inte ett finansbolag utan ett serviceföretag, inleder Lars Jansson , VD och ägare av Factoringgruppen, och sammanfattar därmed på ett bra sätt vad Factoringgruppen står för.
– Vi jobbar med ett tydligt fokus och det stavas kundupplevelse. Vi ser kunden, lär känna och förstår situationen denne befinner sig i, och gör ingen skillnad på små eller stora företag. Vi är människor som vill kommunicera med människor på ett smidigt sätt, samtidigt som vi även hjälper kundens kund på bästa sätt, säger Lars.
Han startade bolaget 2007 efter ett förflutet i hotell- och restaurangbranschen. Han hade med andra ord en tydlig uppfattning av vad kundupplevelsen betydde och insåg att den många gånger saknades helt bland aktörer i finansvärlden. Det var något han tog fasta på och var noga med att implementera i den egna verksamheten. Denna utgår från Mölndal, men härutöver finns idag även säljkontor i Stockholm, Sundsvall och Helsingborg.

Kundupplevelse
Factoringgruppen köper fakturor och erbjuder några av marknadens bästa villkor och priser. Varje månad anlitar drygt 2 000 företagare över hela landet Factoringgruppen – allt från enskilda firmor till större industriföretag, transportörer och hantverkare. Det som, enligt Lars Jansson, skiljer Factoringgruppen från andra aktörer i branschen är den personliga prägeln som genomsyrar alla delar av verksamheten.
– Vi inser att våra kunder vill bli sedda och få hjälp i situationer som många gånger kan uppfattas som besvärliga. För oss är det även viktigt att behandla kundens kund med respekt och god service i alla lägen. Man måste komma ihåg att dessa är viktiga för våra kunders framtida verksamheter, poängterar Lars.
Kunderna får betalt direkt och behöver aldrig oroa sig över sitt företags likviditet. Factoringgruppen sköter allt kring fakturabevakning, påminnelser och administration så att kunden kan fokusera på sin verksamhet.

Lyfter fram personalen
Factoringgruppen har utvecklats till ett av Sveriges största factoringföretag. Lars Jansson vill i sammanhanget gärna framhålla personalen som han ser som en av de frästa orsakerna till företagets framgångar.
–  Eftersom vi jobbar mot kund dygnet runt måste jag ställa höga krav på mina medarbetare som alltid måste göra sitt bästa varje dag. Här förstår vi att alla kan ha dåliga dagar, det har man rätt till, men det gäller trots allt att i alla lägen göra sitt bästa, även om engagemanget inte är på topp. Det gör hela gruppen med den äran och det gör mig både stolt och glad att se hur de peppar och ställer upp för varandra, säger Lars med stort eftertryck.
Han nämner företagets fyra kärnvärden: kundupplevelse, ödmjukhet, respekt och vinnare – begrepp som i allra högsta grad bidragit till att nio av tio av Factoringgruppens kunder i en undersökning svarar att de rekommenderar bolaget till andra företag.
– Det är till stor del därför som vi har kunnat växa så som vi har gjort. Samtidigt gäller det för oss att fortsätta jobba med stor ödmjukhet och respekt. Vår ambition är att bli störst i Sverige inom några år.

Intervju: Jan Arkhede
Text: Örjan Persson