Repor och stenskott kan vara ett minne blott
WTP Dekor sysslar med bildekor av högsta klass. Man utför all typ av dekor, men har specialiserat sig på så kallad carwrapping, vilket innebär att man monterar folier som gerbilen en tillfällig färg, eller förser bilen med PPF, som skyddar mot både repor och stenskott.
För tio år sedan startade vännerna Diego Castro och Anders Prates ett företag som fick namnet WTP, vilket stod för Water Transfer Printing. Tanken var att man skulle ha en verksamhet som gick ut på att plasta in prylar av olika slag. Snart kom man dock istället in på carwrapping, vilket innebär att foliera bilar på olika sätt. De två populäraste metoderna som finns är color change, som ger bilen en tillfällig färg, och PPF, som ger ett väldigt starkt kosmetiskt skydd för bilen.När verksamheten tog fart var man redan kända under namnet WTP Dekor. Istället för att byta namn, skojade man till det lite.
– Nu står WTP för Wrap Team Platinum, säger Diego och skrattar.
Högsta certifieringen som finns
Från början hyrde WTP Dekor in sig på ett litet garage och drev verksamheten på hobbynivå. Snart hörde folk talas om företaget och då började telefonen ringa med nya uppdrag. När de två vännerna insåg att de skulle kunna ägna sig carwrapping på heltid bestämde de sig för att de ville göra det ordentligt från början. Det första året gick man på många utbildningar, bland annat i Amsterdam, som har en av de största och mest välrenommerade skolorna i carwrapping. WTP Dekor strävar efter att vara bäst i branschen, så personalen går kontinuerligt utbildningar och tar nya certifikat.
– Vi har högsta certifiering för alla material vi arbetar med. Vi är inte heller bundna vid ett specifikt varumärke, vilket gör att vi kan arbeta med det material som är bäst för tillfället, säger Diego.
Det lilla garaget man hyrde in sig på är nu ett kärt minne. 2015 flyttade man in i lokaler på Backa Bergögata i Hisings Backa där man har 600 m² att röra sig på. Idag är man sju medarbetare på företaget.
Tillfällig färg eller starkt skydd?
Som många andra företag i branschen, erbjuder WTP Dekor ett stort antal tjänster inom bildekor. Det man är störst på är alltså carwrapping. Color changeinnebäratt man klär bilen i tillfälliga färger. Det mest populära alternativet just nu är att ge bilen en matt färg. Förutom att det kostar ungefär en fjärdedel så mycket som att lacka om bilen, bevarar det färgen under wrapen och innebär att man slipper besiktiga bilen igen.
– Om du lackar om en bil i en ny färg är det en permanent förändring, som innebär att man måste besiktiga bilen igen. En carwrap är en tillfällig förändring, som inte behöver besiktigas, förklarar Diego.
Den andra delen inom carwrapping är PPF, som står för Paint Protection Foil. Materialet som används i denna folie är gjort efter samma principer som plastfolien som många använder för att skydda skärmen på sin mobiltelefon. Med PPF, som är en helt transparent folie, kan man skydda antingen de utsatta delarna av bilen eller hela bilen mot repor och stenskott. WTP Dekor har många kunder med exklusiva bilar, som Porsche, Ferrari och Lamborghini, som vill skydda sina bilar.
– PPF är vår mest efterfrågade tjänst inom carwrapping, säger Diego.
Kvalitet kostar
WTP Dekor har inte de lägsta priserna i branschen. Detta beror dels på att man ständigt investerar i nya certifieringar, men också på att man vill kunna erbjuda de bästa alternativen för sina kunder. I och med att exempelvis PPF är ämnat att skydda bilen, arbetar man med metoder som inte riskerar att skada bilen i något skede. När man ska forma folien, scannar man först bilen och skär ut formanpassade delar, som passar bilen, vilket gör att skärande verktyg aldrig kommer i närheten av bilen under processen.Carwrapping är ämnad att vara tillfällig. Efter några år ska man ta bort folien.
– I och med att vi jobbar med de bästa materialen, är det ingen risk att klistret ställer till det och orsakar skador när man tar av den, säger Diego.
WTP Dekor är så pass välrenommerade inom carwrapping att de har blivit anlitade att utföra prototyparbete för Volvo, Polestar och racingteamet Cyan Racing.
Intervju & Text: Andreas Ziegler