Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Professionellt fältarbete för målmedvetna företag

Hörlurar, skärm och papper och penna, verktygen som personalen på Nordic Viewpoint använder.
Det blir allt viktigare för företag att kartlägga målgrupper och behov innan nya produkter eller tjänster ska lanseras. Här kan Nordic Viewpoint spela en viktig roll med sitt starka koncept kring gediget oberoende fältarbete.
– Vi kan området och vet hur vi kan hitta just din målgrupp, säger Ben Lepez som leder verksamheten.

Nordic Viewpoint är en oberoende byrå för fältarbete, specialiserad på att erbjuda kvalitativa och kvantitativa fältarbetstjänster med fokus på konsument- och business to business-undersökningar i Sverige och Norden. Ben Lepez startade bolaget tillsammans med två kollegor 2015 och utgick från början från Västra Frölunda. Numera finns företaget i moderna lokaler på Prästgårdsgatan i Mölndal där vi slår oss ner i ett fokusgrupprum med speglar längs ena väggen, vilka går att se genom från andra sidan. Rummet vi sitter i är även utrustat med videokamera och ljudupptagning, vilket kommer väl till pass i företagets arbete.
– Vi är experter på marknadsundersökningar som kan röra tjänster, produkter och koncept. Vi anlitas av företag som helt enkelt vill undersöka vad olika målgrupper tycker om deras utbud, förklarar Ben Lepez.
Detta innebär att lokalerna med jämna mellanrum fylls av stora antal nyfikna deltagare som provar på och tycker till om allt från livsmedel till verktyg men även appar och tjänster. Företagets framgångar kommer till stor del av att man värdesätter sekretess gentemot sina uppdragsgivare, men även att man värdesätter deltagarna.
– Våra moderatorer är experter på att få fram insikter och åsikter men även på att höra det som inte sägs, berättar Ben.

Rikstäckande
Nordic Viewpoint kan erbjuda hela fältarbetspaket eller enbart en del av projektets livscykel. I nuläget består en stor del av arbetet av att jobba som representanter för den svenska marknaden på uppdrag av internationella företag som gör tvärkulturella undersökningar, men Ben understryker att man gärna jobbar direkt gentemot den svenska marknaden i större utsträckning framöver. Nordic Viewpoint utgår från Göteborg men har möjlighet att erbjuda sina tjänster i hela Sverige och även mot hela Norden.

Söker folk
Nordic Viewpoint expanderar och är intresserat av att hitta ny personal, så som intervjuare och värdar, samt eventuellt en projektledare som gärna får bemästra finska.
– Vi letar även efter personer som är intresserade av att komma och prova på uppdragsgivarnas tjänster och produkter. Deltagare belönas med ett presentkort. För de som är intresserade finns besöksformulär på vår hemsida där man kan anmäla sig.

Research: Axel Eriksson
Text: Örjan Persson