Plåt- och lackverkstad med personligt bemötande och hög kvalitet
GS Plåt & Lackcenter AB är den moderna och personliga plåt- och lackverkstaden i Stenungsund som har ett stort upptagningsområde. Här utför man kvalitativa plåt- och lackarbeten, bilrekond med tvättning och polering av bilar samt försäkringsarbeten. Man har många specialiteter, som keramisk behandling av bilar med lång hållbarhet och lagning av små och stora plåtskador. Företaget drivs av en positiv och lösningsorienterad anda.
GS Plåt & Lackcenter AB är en plåtverkstad som är specialiserade på plåtskador och lackeringsjobb. Kunderna är både privatpersoner och företag och man antar många försäkringsarbeten för de flesta bilmärken. Lokaler finns på Munkerödsvägen i Stenungssund. Svensk Leverantörstidning har ett samtal med Glenn Svanberg, som äger företaget och är vd, samt med Robin Lund, som är verksamhetschef och Glenns dotter Linn Svanberg, som bland annat arbetar med administrationen på företaget.
– Linn tar hand om våra kunder via kundmottagningen. Hon sköter kundkontakterna och bokningarna på rekondavdelningen där vi utför keramisk behandling av bilar. Robin sköter kontakten mellan våra anställda och försäkringsbolagen, och har till exempel hand om faktureringarna. Jag själv sköter det övergripande och rycker in om någon är borta eller något inte fungerar, säger Glenn.
GS Plåt & Lackcenter har totalt elva anställda, förutom Glenn, Linn och Robin arbetar två personer på bilrekondavdelningen och fem personer med plåt och lack. Hos GS Plåt & Lackcenter får kunderna ett personligt bemötande med hög kompetens.
– Vi är väldigt fokuserade på att ha en bra kvalitet och hög service. Vi arbetar effektivt och med många olika märken. En medelstor reparation tar 5–6 dagar för oss. Vi har kunder i Stenungsund, men många kommer även utifrån, till exempel från Göteborg. Detta är ett bra kvitto på att man är nöjda med oss. Sommargäster brukar också passa på att laga sina bilar hos oss när de är här och besöker sina sommarställen. Vi får ofta höra av våra kunder att vi håller hög kvalitet, det är kanske ingenting man säger om sig själv, men våra kunder säger det om oss, berättar Glenn, Robin och Linn.
– Jag tror också att många upplever det som positivt att kunna tala direkt med verksamhetens ägare, så är det hos oss och så är det inte på många större verkstäder. Mindre orter behandlar ofta sina kunder väldigt bra, säger Glenn.
Kunderna uppskattar att allting finns på ett och samma ställe
GS Plåt & Lackcenter är måna om sina anställda och man beskriver en positiv och lösningsorienterad stämning i arbetsgruppen som också präglar verksamheten.
– Alla våra anställda är väldigt duktiga. Vi bjuder på frukost varje morgon och brunch på fredagar. Vi har ett system som gör att man kan arbeta in tid under veckan och sedan ta ut den och gå tidigare på fredagar. Detta är saker som vi tagit fram gemensamt, vi arbetar mycket med trivsel. Vi arbetar dessutom i moderna och fräscha lokaler från 2007 som vi äger själva, berättar Glenn, Linn och Robin. Försäkringsbolagskunderna är GS Plåt & Lackcenters största kunder, intill privatpersonerna och företagskunderna. Man samarbetar med alla försäkringsbolag och lagar plåtskador på de flesta bilmärken, ofta Volvo.
– Vi har bra ordning och reda på saker och många uppskattar att de hos oss har allt på ett och samma ställe. Många privatpersoner kommer till rekondavdelningen, de har köpt en ny bil och vill ha en keramisk behandling. Vi ligger även vägg i vägg med Stendahls Bil, som säljer mycket Volvobilar och utmärker sig med hög kvalitet och service. Så hos oss har kunderna verkligen allt på ett och samma ställe, serviceverkstad, bilförsäljning, plåt och lack och rekondavdelning. Detta värdesätts mycket, säger Glenn.
Keramisk behandling med lång garanti är en specialitet
GS Plåt & Lackcenter utför många olika typer av arbeten inom plåt och lack.
– Vi lackar bilar, lagar krockskadade bilar, vi gör allting från att byta hela karossidor till att laga små bucklor.
Keramisk behandling är en av företagets specialiteter, vilket innebär att man applicerar ett speciellt medel på bilens lack för att skydda den, samt för att göra den enklare att hålla ren.
– Detta är en produkt som man inte kan tvätta bort. Bilen behåller sin glans i flera år och vi har fem års garanti på vår keramiska behandling, säger Glenn.
GS Plåt & Lackcenter har idag ett medvetet miljötänk, till exempel polerar man i vatten, vilket också gör att bilarnas lister och likande inte skadas av de rengöringsmedel man använder.
– Vi har ett eget reningsverk för våra tvätthallar. Och vi har valt att gå över från olja till pellets vad gäller vår uppvärmning, på så sätt värmer vi både våra lokaler och vår lackbox. Så vi är långt framme i vårt miljötänk, avslutar Glenn Svanberg, Robin Lund och Linn Svanberg.