Ökad vinst med sänkta kostnader
Custice sysslade från början med informationsinsamling och att sammanställa statistik. Idag använder man dessa data för att hjälpa företag att sänka sina kostnader.
– Det kan finnas en väldigt stor prisvariation mellan kunder, trots att produkten eller tjänsten är densamma. De flesta företagare skulle säga att man tjänar mer pengar om man säljer mer eller gör fler jobb, men man kan också se till att spara pengar genom en mer kostnadseffektiv organisation: Det är ju dessutom mycket enklare, säger Christer Skogsberg, som är ägare och VD för Custice.
Christer Skogsberg inledde sin bana som entreprenör redan när han var sju år gammal.
– Jag ringde Vattenfall och bad om att få rensa kraftledningsgator på granar. Dessa tog jag sedan och sålde utanför Valbo köpcentrum, säger Christer och skrattar.
För tjugo år sedan grundade Christer Custice AB. Till en början var man ett undersöknings- och analysföretag som samlade in information om svenska leverantörer, framtidstro och kostnader. Dessa sammanställda data levererade man sedan till medier, landsting, kommuner och staten.
– Jag hade en tanke om att den information vi lyckades tillskansa oss skulle bli väldigt värdefull en dag, säger Christer.
I dagsläget har Custice en databas bestående av 30 miljoner uppgifter som man ständigt uppdaterar. Verksamheten har utvecklats en del över åren.
– När vi granskade databasen märkte vi att olika företag på samma ort som hade samma leverantör kunde göra samma sorts beställningar av samma säljare, men betalade väldigt olika mycket. Det kan alltså finnas en mycket stor prisvariation mellan kunder, trots att produkten eller tjänsten är identisk, berättar Christer.
Få en överblick
Custice har numera utvecklat tjänster för att hjälpa företag att få en överblick över sina kostnader för att sen sänka dem. Detta är något som företag sällan hinner med, då man ju är upptagna med att bygga affären. Christer rekommenderar att alla företag gör detta på något sätt. Om man inte känner att man har tid eller råd att prata med exempelvis en ekonomisk rådgivare eller liknande, kan man fråga en släkting eller vän.
– Vem det är som kommer in och tittar på saker spelar ingen roll; någon måste granska och se saker med nya ögon. Det är jätteviktigt, säger Christer.
Custice har gjort denna sorts granskning till en konstform. Man har utvecklat en tjänst som kontrollerar kundernas kostnader mot en databas.
Sänk kostnaderna
När ett företag har fått en överblick över sina kostnader kan de påbörja arbetet med att få ner dem. Custice kan även bistå med detta arbete då bolagen inte alltid hinner. Där sitter, menar Christer, ofta en massa post-it-notiser runt dataskärmen med ”måste ta tag i”.
– Vi sitter på mycket erfarenhet av att hantera denna sorts arbete. Dessutom, eller rättare sagt oftast, kanske företagen inte ens har tid att hantera det själva, säger Christer.
Custice tar provision på besparingarna, men bara under första året, därefter är hela intjäningen kundens. Det är alltså kunderna som är de stora vinnarna. Utan att behöva ta risk.
– De flesta företagare skulle säga att man tjänar mer pengar om man säljer mer eller gör fler jobb, men man kan också se till att spara pengar genom en mer kostnadseffektiv organisation. Det är otroligt roligt när man får ett uppdrag och märker att det kanske finns 4 miljoner per år att spara in åt kunden. Detta bygger inte bara lönsamhet utan även trygghet. Det kan i många fall betyda överlevnad, säger Christer med ett brett leende på läpparna.
Custice sitter på unika tjänster och produkter. Man har därför ambitiösa mål för framtiden; till 2025 ska man ha en omsättning på 250 miljoner kronor, börsnoteras och etablera sig på andra marknader.
Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler