Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Offshoreindustrin väljer Golvprofil Sverige AB

Golvprofil Sverige AB är bolaget som tack vare sin breda kompetens och sina kvalitetsprodukter anlitas av bland andra offshoreindustrin och läkemedelsindustrin. Företaget jobbar med kompletta golventreprenader men är också en grossist av välkända kvalitetsprodukter, bland andra det egna varumärket EPOTONG.

David Karlsson är en av delägarna i Golvprofil Sverige AB, men grunden lades av hans far Anders, också delägare i företaget, som köpte en golvfirma 1972.
– Fram till 2004 var det ett renodlat entreprenadföretag, 2011 började jag med inriktning mot försäljning av maskiner, verktyg och tillbehör för golv- och byggbranschen i hela Sverige. Förra året valde vi att slå samman de två verksamheterna och jobba under Golvprofil Sverige AB, berättar David.
EPOTONG
Golvprofil Sverige AB sysselsätter sju anställda och jobbar med såväl entreprenader som grossistverksamhet. Sedan 20 år tillbaka har man tagit sig an golventreprenader inom offshorebranschen, företrädesvis på oljeplattformar, samt i renrum för läkemedelsindustrin. Här jobbar man med den egenutvecklade produkten EPOTONG FireSafe och andra marinklassade produkter.
– EPOTONG är en härdplast som jämnar ut golven i en golvmodul. Det är en flexibel lösning som inte spricker, vilket ofta är fallet med vanligt spackel. Den är till exempel brandklassad enligt de hårda krav som den norska offshoreindustrin ställer, upplyser David Karlsson.
Han berättar att hans far har jobbat i ett 50-tal projekt med EPOTONG, bland annat Ekofisk 4/2L som rörde ett stort bostadshotell utanför Norges kust. Det byggdes i Singapore och omfattar sammanlagt 14 000 kvadratmeter yta fördelade på tolv våningar.

Dansgolv
Golvprofil Sverige AB lägger även andra typer av golv för företag och industrier i Sverige. Tillsammans med en ingenjör har man även tagit fram Golvprofil Dansgolv, ett specialanpassat golv som är speciellt på flera olika sätt, vilket innebär att golvets svikt är densamma över hela ytan. Balettakademien i Stockholm och Tiffany’s i Thailand är bara två av beställarna.
Beträffande grossistverksamheten jobbar Golvprofil Sverige uteslutande med välkända varumärken, samt egna legotillverkade produkter. Sammanlagt saluför man i dagsläget cirka 2 000 olika artiklar för golvläggare och byggföretag. En beställning via webbutiken innebär i regel leverans redan nästa dag.
– Vårt sortiment är framtaget så att det representerar hög kvalitet till en bra prisbild. Vår strategi inför framtiden är att även börja exportera våra produkter. Först och främst till den norska och finska marknaden, men därefter även till övriga världen via återförsäljare. Ambitionen är också att utveckla webbförsäljningen, säger David Karlsson.

Ny produkt
David berättar avslutningsvis att man nyligen har lanserat en helt ny produkt, framtagen tillsammans med en uppfinnare. Det rör sig om en så kallad mattresare.
– Det är en specialutrustning som kopplas till en gaffeltruck och som sedan gör det möjligt att lasta och resa två meter långa mattrullar för lagring. Det här är en produkt vi tror mycket på inför framtiden, avslutar David Karlsson.

Research: Stefan Carewall
Text: Örjan Persson