Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Nordens största livsmedelsmässa intar Herning 18-20 mars

I vår presenterar Messecenter Herning Nordens största livsmedelsmässa. Foodexpo arrangeras vartannat år och bjuder in utställare och besökare från hela norra Europa. Omkring 550 utställare och fler än 30 000 besökare lär ta sig till Herning den 18-20 mars.

Messecenter Hernings uttalade ambition är att erbjuda platser att synas på, men också mötesplatser för skapandet av långvariga affärsrelationer. Vi träffar Carina Kirkegaard, projektledare i Messecenter Herning för livsmedelsmässan Foodexpo, som just nu har minst sagt bråda dagar.
– Foodexpo vänder sig, som namnet antyder, till livsmedelsbranschen. Det är en fackmässa som är öppen för branschen men det går förstås både att ställa ut och besöka mässan. Det finns fortfarande utställarplats men man bör skynda sig att boka, tipsar Carina.
Foodexpo är Nordens största mässa för livsmedelsindustrin där allt från ekologiska och närodlade produkter till beredningsmaskiner presenteras. Evenemanget som avhålls vartannat år lockar vanligtvis cirka 30 000 besökare, men årets mässa, som avhålls 18-20 mars, ser ut att slå nya rekord.
– Vi brukar till exempel locka knappt 500 utställare, men som det ser ut just nu blir det uppemot 550, och förmodligen fler, utställare, och det finns fortfarande plats för fler, upplyser Carina Kirkegaard.

Massor att se och uppleva
Tisdagen den 20 mars tävlar Nordens bästa kockar och en Nordisk mästare ska koras. Via landsomfattande tävlingar i Sverige, Norge, Danmark och Finland väljs två kockar ut från varje land som får tävla i Herning.
– Detta är ett mycket intressant evenemang och kan starkt rekommenderas, säger Carina med stort eftertryck.
Ett annat av Foodexpos evenemang är utställningen The Lobby där nya, kreativa och innovativa hotellösningar presenteras. Det gäller såväl inredningslösningar som nya designtrender.
– The Lobby ska vara en impulsator och stimulator för de som driver hotell och restaurang. På mässan knyter många både affärsmässiga och erfarenhetsmässiga band som är till gagn för både utställare och besökare. Denna del av mässan återfinns i hall H men samtliga övriga nio hallar är välfyllda så det finns något att uppleva alla mässans dagar, påpekar Carina.

Växande intresse
Herning ligger strategiskt och lättillgängligt med tåg direkt från Köpenhamn eller Fredrikshavn, om man väljer den transportlösningen. Motorväg går från samma orter direkt till mässcentret.
Hur ser då Carina på det nordiska intresset?
– Vi vet att intresset har ökat från våra nordiska grannländer. Det kommer fler och fler utställare från Sverige och Norge och det är MCH:s bestämda strategi att satsa på den nordiska marknaden. Messecenter Herning är helt enkelt platsen för dig som vill synas eller ses, avslutar Carina Kirkegaard.

Text och research: Bengt-Olle Persson