Nethouse lösningar förbättrar människors vardag
IT- och Managementkonsultbolaget Nethouse Sverige AB verkar utifrån en förståelse och kunskap om kundens verksamhet och affärsmässiga utmaningar. Man tar fram affärskritiska lösningar som i allt väsentligt bidrar till att skapa bättre arbetssituationer och en enklare vardag för människor. ”Vi förbättrar din värld”, lyder företagets vision.
Nethouse är ett IT- och managementkonsultbolag som utvecklar affärskritiska lösningar som baseras på en gedigen förståelse och kunskap om kundens verksamhet och affärsmässiga utmaningar. Företagets medarbetare är experter på att applicera den senaste tekniken i rätt sammanhang och att våga ta sig an kundens verkliga utmaningar. Detta sker via tre affärsområden: affärsutveckling, systemutveckling samt drift och infrastruktur, vilka har många gemensamma nämnare.
– I grund och botten går arbetet ut på att genomföra värdeskapande förändringar hos kunden. Vi har drygt 150 kompetenta konsulter som har kunskapen och engagemanget som krävs för att göra verklig skillnad med hjälp av smart teknik, säger Malin Öhgren, platsansvarig på Nethouse i Borlänge.
– I grund och botten går arbetet ut på att genomföra värdeskapande förändringar hos kunden. Vi har drygt 150 kompetenta konsulter som har kunskapen och engagemanget som krävs för att göra verklig skillnad med hjälp av smart teknik, säger Malin Öhgren, platsansvarig på Nethouse i Borlänge.
Höga ambitioner
Förutom i Borlänge har Nethouse kontor i Karlskoga, Linköping, Stockholm och Örebro.
– Nethouse är ett väletablerat IT-bolag med en bred verksamhetsportfölj och genomgående hög kundnöjdhet. På vissa orter är vi välkända, men nationellt är bolaget relativt okänt i branschen. Det ska det dock bli ändring på, säger Stefan Ventura, kommersiell chef på Nethouse.
– Vår målsättning är att vi, på ett par års sikt, ska göra ännu mer värdeskapande förändringar hos våra kunder, men också uppfattas som en av IT-branschens mest intressanta aktörer. Det gäller för både våra nuvarande och potentiella kunder, men också för våra anställda och framtida medarbetare.
Förutom i Borlänge har Nethouse kontor i Karlskoga, Linköping, Stockholm och Örebro.
– Nethouse är ett väletablerat IT-bolag med en bred verksamhetsportfölj och genomgående hög kundnöjdhet. På vissa orter är vi välkända, men nationellt är bolaget relativt okänt i branschen. Det ska det dock bli ändring på, säger Stefan Ventura, kommersiell chef på Nethouse.
– Vår målsättning är att vi, på ett par års sikt, ska göra ännu mer värdeskapande förändringar hos våra kunder, men också uppfattas som en av IT-branschens mest intressanta aktörer. Det gäller för både våra nuvarande och potentiella kunder, men också för våra anställda och framtida medarbetare.
”Vi förbättrar din värld”
En av Nethouse främsta grundvärderingar är att man vill göra samhällsnytta med de tjänster man utvecklar, vilka också går i linje med företagets vision: ”Vi förbättrar din värld”. Ett exempel är en tjänst där man använder den senaste smarta AR-tekniken för att hjälpa barn som inte kan närvara i skolan att ändå hänga med i skolarbetet på distans. Eleven kan via appen HoloEd applicera vissa element från klassrummet virtuellt i det rum som han eller hon befinner sig. Läraren har kontroll över elementen och styr dem från en vanlig dator.
– Vi är också stolta över att ha byggt spelpaus.se, en webbplats som vänder sig till personer som vill stänga av sig från spel om pengar samt blockera direktreklam från spelbolagen. Fram till idag har redan 42 549 personer tagit beslutet att stänga av sig och siffran stiger för varje dag. Det är ytterligare ett exempel på hur de tekniska lösningar vi utvecklar verkligen gör skillnad i samhället, påpekar Malin Öhgren.
En av Nethouse främsta grundvärderingar är att man vill göra samhällsnytta med de tjänster man utvecklar, vilka också går i linje med företagets vision: ”Vi förbättrar din värld”. Ett exempel är en tjänst där man använder den senaste smarta AR-tekniken för att hjälpa barn som inte kan närvara i skolan att ändå hänga med i skolarbetet på distans. Eleven kan via appen HoloEd applicera vissa element från klassrummet virtuellt i det rum som han eller hon befinner sig. Läraren har kontroll över elementen och styr dem från en vanlig dator.
– Vi är också stolta över att ha byggt spelpaus.se, en webbplats som vänder sig till personer som vill stänga av sig från spel om pengar samt blockera direktreklam från spelbolagen. Fram till idag har redan 42 549 personer tagit beslutet att stänga av sig och siffran stiger för varje dag. Det är ytterligare ett exempel på hur de tekniska lösningar vi utvecklar verkligen gör skillnad i samhället, påpekar Malin Öhgren.
Robotic Process Automation
Ytterligare en lösning som Nethouse jobbar med är Robotic Process Automation (RPA) som, enligt Malin, är väldigt hett i branschen just nu. Nethouse har fått förtroendet att arbeta med effektivisering av Green Cargos kundtjänst. Tillsammans arbetar man nu med utveckling av mjukvarurobotar för att med hjälp av RPA effektivisera kundtjänstens arbete med målet att frigöra tid.
– I det här fallet arbetar en robot sida vid sida med personalen i kundtjänst. Beroende på vilken typ av ärende det rör sig om slussas detta automatiskt vidare till antingen roboten eller kundtjänstpersonalen. Om roboten får ärenden den eventuellt inte klarar av att hantera slussas dessa tillbaka till personalen, förklarar Malin Öhgren.
Genom att löpande utvärdera resultaten kan Nethouse kontinuerligt vidareutveckla roboten. Roboten klarar av en högre kapacitet eftersom den arbetar dygnet runt, vilket i sin tur frigör resurser.
Ytterligare en lösning som Nethouse jobbar med är Robotic Process Automation (RPA) som, enligt Malin, är väldigt hett i branschen just nu. Nethouse har fått förtroendet att arbeta med effektivisering av Green Cargos kundtjänst. Tillsammans arbetar man nu med utveckling av mjukvarurobotar för att med hjälp av RPA effektivisera kundtjänstens arbete med målet att frigöra tid.
– I det här fallet arbetar en robot sida vid sida med personalen i kundtjänst. Beroende på vilken typ av ärende det rör sig om slussas detta automatiskt vidare till antingen roboten eller kundtjänstpersonalen. Om roboten får ärenden den eventuellt inte klarar av att hantera slussas dessa tillbaka till personalen, förklarar Malin Öhgren.
Genom att löpande utvärdera resultaten kan Nethouse kontinuerligt vidareutveckla roboten. Roboten klarar av en högre kapacitet eftersom den arbetar dygnet runt, vilket i sin tur frigör resurser.
Effektiva team
Med hjälp av Nethouse inhouseteam kan företagets kunder köpa hela eller få sina lösningar utförda av på ”deltid”. Teamen har väl sammansatta kompetenser, jobbar med ständig förbättring av sitt arbetssätt och håller ihop dem över tid. Det gör att de kan fokusera helt på kundernas utmaningar, istället för att fundera på hur man ska jobba och vem som ska ha vilken roll.
– Härigenom säkerställer vi dessutom både kvalitet och leverans. Vi genomför löpande mätningar på våra team för att garantera att vi når högsta möjliga effektivitet. Att arbeta i team är något som våra kunder upplever ger mervärden, samtidigt som det skapar engagemang hos våra medarbetare, konstaterar Malin Öhgren.
Med hjälp av Nethouse inhouseteam kan företagets kunder köpa hela eller få sina lösningar utförda av på ”deltid”. Teamen har väl sammansatta kompetenser, jobbar med ständig förbättring av sitt arbetssätt och håller ihop dem över tid. Det gör att de kan fokusera helt på kundernas utmaningar, istället för att fundera på hur man ska jobba och vem som ska ha vilken roll.
– Härigenom säkerställer vi dessutom både kvalitet och leverans. Vi genomför löpande mätningar på våra team för att garantera att vi når högsta möjliga effektivitet. Att arbeta i team är något som våra kunder upplever ger mervärden, samtidigt som det skapar engagemang hos våra medarbetare, konstaterar Malin Öhgren.
Text: Nethouse Sverige AB