Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Kundanpassade butikskoncept för en krävande detaljhandel

Gemytlig butiksinredning av Omni-Retaill.

För varumärkessäkrade butiker kan ett företag som Omni-Retail AB vara vägen till framgång och ökad lönsamhet. Omni-Retail är en komplett leverantör av inredningslösningar med en förmåga att utveckla kundanpassade butikskoncept, formade för att optimera försäljningen.

Företaget som tidigare verkade under namnet PSC Sweden startades 1988 och bytte i början av september i år namn till Omni-Retail AB. Därmed stärktes också företagets position som en komplett leverantör av inredningar för varumärkessäkrade butiker , event och showrooms.
– Vi utvecklar kundanpassande butikskoncept och Shop in Shops som skapar trafik i butiker, förklarar Björn Jernberg, VD, som vi träffar på företagets kontor i Stenkullen utanför Göteborg, där man också förfogar över ett komplett lager.
Produktutbudet är brett och innefattar till exempel L- och T-stativ, släta och perforerade plåtar, hyllor i melamin, plåt och tråd till 900- och 600-sektioner. Här finns även brandklassad spårpanel i olika kulörer, golvkorgar, konfektionsställ, vagnar, diskar, belysning och tillbehör.

Strategisk partner
Som nytillträdd VD ser Björn Jernberg fram emot att utveckla företaget, vars nya namn symboliserar det man vill förmedla – ett sortiment som omfattar allt.
– Vi vill inte bara leverera inredningar utan också bistå kunden med kundstrategi, flöden och digitala lösningar. Härigenom blir vi en strategisk partner som ser lösningar och möjligheter. Vår erfarenhet säger att de små detaljerna ofta kan göra hela skillnaden, säger Björn.
Omni-Retail vänder sig till både små och stora kunder, varav ICA är störst beträffande dagligvaruhandeln. Även sportbranschen och inte minst golfshopar attraheras av Omni-Retails breda koncept.

Det naturliga valet
Från anläggningen i Stenkullen samarbetar Omin-Retail med leverantörer från Asien, Östeuropa och, såklart, Sverige. Ambitionen är, enligt Björn, att utöka samarbetet med svenska tillverkare.
– Även på exportsidan har vi som mål att växa tillsammans med svenska företag som etablerar sig utomlands. Vi vill vara en naturlig partner och bistå utländska företag med export, säger Björn som efter flera års arbete utomlands behärskar exportmekanismerna på sina fem fingrar.
Han avrundar:
– Med vår nya affärsidé där fokus ligger på konsumenten och stark hållbarhet på verksamheten och produkterna, är målet att bli den naturliga, pålitliga leverantören på den svenska marknaden, där vi hela tiden utvecklas och ser möjligheter.

Research: Jan Arkhede
Text: Örjan Persson