Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

Haugen-Gruppen berikar svensk matkultur

Svenska konsumenter blir alltmer positiva till utländska influenser i det egna köket. Här spelar Haugen-Gruppen en viktig roll som ett av Nordens starkaste handelshus med fokus på marknadsföring och försäljning av internationellt starka varumärken. Med sitt tilltalande koncept vänder man sig till såväl dagligvarumarknaden som restauranger och storhushåll.

Haugen-Gruppen är liktydig med ett av Nordens starkaste handelshus som importerar, marknadsför och säljer internationellt välkända och starka varumärken. Johan Eriksson är försäljningsdirektör på Haugen-Gruppen Sverige AB med huvudkontor och lager i Norrköping.
– Vi vill berika matkulturen i hela Norden med internationella smaker och trender. Vår ambition är att alltid vara ledande när det gäller att introducera och vidareutveckla olika varumärken för dagligvarumarknad, restaurang och storhushåll, säger Johan och nämner skafferivaror, varma drycker, asiatiska varor och grillprodukter som några av de vanligaste produktområdena.
Kex och jordnötssmör är exempel på de förstnämnda, kaffe och te beträffande varma drycker, och här saluför man till exempel Twining’s te och Starbucks kaffe.
– Vi är intresserade av allt som är ekologiskt då vi vet att det uppskattas i dagens samhälle, säger Johan Eriksson, som också kan konstatera att grillprodukter tycks bli mer och mer populära för varje år som går, inte minst här i Sverige.
– Trots att våra vintrar är betydligt längre här än söderut i Europa handlar vi förhållandevis stora mängder varor som direkt eller indirekt går att koppla till grillning. Uppenbarligen är vi duktiga på att nyttja dagar utan nederbörd till fullo, säger Johan och nämner produkter som grillolja, kryddor och grillsåser. Det egna varumärket Caj P uppskattas av konsumenter sedan 50-talet. Haugen-Gruppen är marknadsledare på grillprodukter i Sverige.

Testas noga
Haugen-Gruppens rikstäckande säljorganisation består av duktiga kollegor och medarbetare med stor kunskap om livsmedelsbranschen. ICA, Coop, Axfood samt Martin & Servera är bara några exempel på kunder.
– Våra kunder väljer att samarbeta med oss för att tillföra spännande produkter och nyheter från olika världsdelar till deras sortiment. Samtliga de varor vi tillhandahåller testas och utvärderas noga innan de kommer in i vår produktportfölj för att säkerställa potential, bästa kvalitet och smak, säger Johan Eriksson.

Tydligt miljöfokus
Parallellt med den dagliga verksamheten jobbar Haugen-Gruppen med att stärka bolagets miljöprägel. Huvudkontorets energieffektiva fastighet är bara ett exempel på hur långt Haugen-Gruppen har nått. Sedan några år tillbaka är taket försett med cirka tusen kvadratmeter solceller som genererar miljövänlig el till fastigheten.
– Solcellerna producerar cirka 170 000 kilowattimmar per år berättar Johan.
Han ser ljust på Haugen-Gruppens framtid, inte minst tack vare konsumenternas ständigt ökande efterfrågan på nya smakupplevelser, gärna med internationell prägel.
– Vi kommer att fortsätta söka efter nya, spännande varumärken och produkter och på så vis även i framtiden vara en aktör som berikar matkulturen i Sverige och Norden.

Research: Arn Omanovic
Text: Örjan Persson