Företag når ut med House of vision
House of vision är ett innovativt och kreativt filmproduktionsbolag i Göteborg. Här produceras exempelvis företagsfilm, produktfilm och reklamfilm. House of visions målsättning är att producera film som fångar tittaren, förmedlar ett budskap och bygger varumärket. Här finns också ett stort utbud för de företag som vill anordna seminarium, årsmöten eller branschträffar utan fysiska möten.
Idag är filmproduktion för digitala kanaler viktigt för de flesta företag som vill nå ut med sin verksamhet och sina produkter. Film är ett snabbt sätt att kommunicera värden och ge en bild av företaget, och filmer kan användas i många olika sammanhang, från sociala medier till intranät. Efterfrågan på professionell streaming har därför blivit allt större i takt med att vårt sätt att ta till oss nyheter förändrats.
Svensk Leverantörstidning träffar Mathias Otterberg i House of visions studio på Fabrikstråket i Jonsered Fabriker. Mathias Otterberg är ägare och producent på företaget, och startade House of vision 2014, efter att dessförinnan ha arbetat inom TV-världen i många år.
– Vi producerar film i studion här i Jonsered. Här finns en miljö som bjuder på värme och flexibilitet. Med vår bakgrund inom nationell TV är vi inblandade i flera stora produktioner såsom till exempel Bingolotto. Vi har även utvecklat och tagit fram programformat och producerat underhållningsprogram för till exempel TV4 i form av Tack för dansen, en lördagsunderhållning som sändes vid 6 tillfällen.
Producerade inspelningen av Håkan Hellströms konserter på Ullevi
House of vision antar både små och stora uppdrag och har imponerande referenser. Till exempel har man arbetat med många etablerade artister som kräver hög kvalitet och mycket kreativitet.
– Bland artister vi arbetat med kan jag nämna Niklas Strömstedt, Orup och Lena PH. Ett stort projekt som vi gjorde 2016 var att producera inspelningen av Håkan Hellströms konserter på Ullevi, säger Mathias.
När Mathias får frågan vad som gör att företaget fått dessa stora och utmanande uppdrag, lyfter han vikten av att ha riktigt roligt i den kreativa processen.
– Vi är ett nätverk av duktiga tekniker och kreatörer som har kul ihop, jag är mån av att skapa en stark vi-känsla och det är viktigt att ha bra människor runt omkring sig. Därtill är högsta nivå på teknik och genomförande är en självklarhet för oss, säger Mathias.
När det fysiska mötet blev digitalt
2020 har varit ett spännande år för House of vision då företagens behov av livesända webinarier, panelsamtal och events växt betydligt. Pandemins inledande skede fick företagen att ställa om från fysiska möten på kontor och mässor till digitala möten hemifrån. Efter sommaren stod det klart att även höstens alla möten blir digitala, vilket medfört att företagen behövt höja sin nivå inom området.
– Vi som produktionsbolag, med rötterna i TV-världen, har fått många spännande uppdrag att skapa snygg företags-TV för både små och stora kunder. Vi har hittills i höst producerat över 160 timmar streaming för våra kunder, berättar Mathias.
Anpassar studion efter kundens behov
House of vision erbjuder en avancerad studio där man har möjligheten att skapa olika miljöer beroende på vilket budskap och forum som kunden vill ha. Man coachar sina kunder under processens gång och har lång erfarenhet av att skapa engagerande material.
– Vi har omkring fyra kameror för en professionell och intressant bildproduktion. Vi gör till exempel TV där vi presenterar grafik och har inkommande livebilder från digitala gäster. Vi har möjlighet att visa inkommande samtal från till exempel Zoom, Teams, Google Hangout och Facetime, berättar Mathias och förklarar vidare att företagets fokus ligger på att skapa en härlig upplevelse och ett tryggt mottagande, då de vet att kunderna ofta är nya framför kameran.
– Vi producerar ständigt nya filmer för företag. Framförallt nu i pandemitider så har vi möjligheten att hjälpa företagen att få ut en presentation av sina produkter på ett spännande och intressant sätt. Vi jobbar bland annat med Hultafors Group just nu. De, liksom många andra, har fått ändra sitt sätt att få ut information och nyheter, så vi spelar in material åt dem, säger Mathias.
Ett av House of vision framgångsrecept är att man skräddarsyr filmerna för varje unik kund.
– Vi finns här för företag som går i tankar om hur de ska få ut sitt budskap, säger Mathias.
House of vision har även ett starkt upplägg att erbjuda de företag som vill nå många deltagare i exempelvis ett seminarium, ett branschmöte eller en årsstämma utan fysiska möten.
– Att anordna webinar eller webbseminarium för företag är en väldigt bra lösning idag, och här har vi vad som krävs för att göra det riktigt bra och intressant, avslutar Mathias Otterberg.
Research: Jan Arkhede