Fjärrstyrning av autonoma fordon möjligt tack vare 5G-nätet
Under internationella kollektivtrafikmässan UITP som hölls i Stockholm 9–12 juni visade Keolis och Ericsson hur 5G kan underlätta införandet av autonoma fordon. Ericssons 5G-nätverk möjliggör fjärrstyrning av autonoma fordon. I förlängningen kommer operatören att kunna flyttas från fordonet till ett kontrollrum och ansvara för flera fordon samtidigt.
Samarbetet mellan Keolis och Ericsson är en del av Drive Swedens innovationsprogram Strategic Innovation Program (SIP) vars syfte är att främja samarbeten och försök för implementering av 5G i fordonsbranschen.
Keolis visade tillsammans med Ericsson upp den nya tekniken i samband med internationella kollektivtrafikmässan UITP i Stockholm. Från mässan kunde besökare styra det autonoma fordonet som befann sig vid Ericssons huvudkontor i Kista, 15 kilometer bort. Reaktionstiden mellan förarens kommando och fordonets reaktion är i och med 5G nere på millisekunder vilket gör att ett viktigt steg kan tas i utvecklingen av autonoma fordon jämfört med vad 4G-nätet har tillåtit.
5G-nätet möjliggör dataöverföring i höga hastigheter med väldigt låg fördröjning och hög tillförlitlighet vilket gör att fordonet kan kontrolleras på avstånd i realtid. Femte generationens nätverk förbättrar även uppkopplingen till NTRIP (Networked Transport of RTCM via Internet Protocol) vilket ger en ökad precision i återgivningen av fordonets position. Fordonet, som byggts av KTH, är utrustat med geofencing för att undvika kollisioner och specifikt framtagna system med mycket hög it-säkerhet. Av säkerhetsskäl befann sig en operatör ombord på fordonet under uppvisningen på mässan.
Utifrån testresultaten planerar Keolis att installera tekniken på de autonoma fordon som företaget trafikerar på olika orter i världen. Företaget ser autonoma fordon som ett lättillgängligt, miljövänligt, flexibelt och kostnadseffektivt komplement till traditionella kollektiva färdmedel. Sedan de inledande testerna i Lyon tillsammans med tillverkaren Navya har Keolis kört autonoma fordon i Paris, Rennes och Lille samt i Storbritannien, Australien, Kanada, USA och Belgien.