Den givna mötesplatsen för svenskt näringsliv sedan 1984

En logistikens problemlösare i Europas underhållningsbransch

Creative Freight tar sig an uppdrag som de stora logistikföretagen inte vill hantera, ofta på grund av att de är för komplexa eller krävande, eller betraktas som olösliga. Bolaget är aktivt i underhållningsbranschen – en specialist inom projektlogistik med hela världen som arbetsområde.

Jonas Bengtsson har varit en aktiv figur i turné- och underhållningsbranschen sedan 1986, då han började sin karriär som dj för att sedan bli lastbilschaufför. Idag driver han företaget Creative Freight Europe AB, ett specialistföretag inom projektlogistik med hela världen som arbetsområde. Jonas berättar att hans resa i branschen har kantats av oväntade möten och värdefulla mentorer som format både honom och företaget. Ett avgörande ögonblick inföll 2010 då Jonas mötte Martin Corr från Soundmoves, en man som skulle komma att bli både hans vän och mentor.
– Det var under en festival i Tromsö som jag körde utrusningen för A-ha, Ozzy Osborne och Prodigy mellan flygplatsen och scenen. Martin och jag fick bra kontakt och över en middag, då han gav mig en inblick i vad Soundmoves arbetade med, föreslog han ett vidare samarbete. Det hela rann dock ut i sanden, ända tills jag hittade Martins visitkort året därpå och återupptog kontakten. Det ledde sedermera till att jag fick en position inom Operations i England där jag stannade i tre år och bland annat lärde mig om vikten av timing och planering, berättar Jonas Bengtsson.

Flyttade hem
Det blev början på en minst sagt hektisk tid för Jonas som fick resa en hel del, bland annat till många större musikfestivaler i hela Europa. Han brottades med saknaden av sin dotter vars pappa var bortrest under långa perioder, när han fick ett erbjudande om att flytta hem och utveckla turnétransportavdelningen på ett Stockholmsbaserat bolag.
– Tillsammans med Martin vägde jag för- och nackdelar mot varandra. Martin insisterade att jag skulle prova, så det blev till att packa kappsäcken och flytta till Jakobsberg tillsammans med min sambo och börja med ett nästan helt blankt papper. Jag fick dock mycket hjälp av Martin, jag fick en ökad tro på mig själv och på min förmåga att satsa fullt ut på logistiken, samt bygga en kundbas, berättar Jonas, vars erfarenheter har gett honom ett unikt fågelperspektiv inom logistik, vilket gör att han snabbt ser mönster, tar snabba beslut och löser problem på ett kreativt sätt.

Pandemin medförde utmaningar
En annan person som haft stor inverkan på Jonas är amerikanen Kenny, en veteran inom TV-industrin, som, liksom Martin Corr, också blev en viktig vän och mentor. När Jonas startade Creative Freight Europe 2021 fick han via Kenny uppdrag från flera amerikanska reality-tv-produktioner som spelades in i Europa, så som att ombesörja logistiken för tre säsonger av Below Deck samt amerikanska Bachelorette.
– Det var under en tid då världen var nedslängd på grund av pandemin. Möjligheterna att flyga var ytterst begränsade och det var få som över huvud taget vågade gå ut, minns Jonas och beskriver de omfattande logistiska utmaningarna det medförde.
2022 öppnades världen upp och flyguppdragen blev fler.
– Vi gick från noll kilo 2021 till att boka 65 ton material fördelade mellan fyra–fem produktioner med Finnair 2022. Vi löste det med bravur, vilket bidrog till att etablera vårt goda rykte som logistisk problemlösare för stora amerikanska tv-produktioner.

Inte billigast, men bäst
Jonas och hans team är kända för att göra vad som krävs för att få jobbet gjort. Han nämner Beyoncés senaste Europaturné och hennes spelning på Friends Arena, då Creative Freight fick utmana sig själva när bland annat 25 ton scengolv flögs in till Stockholm. Bland andra artister som Creative Freight Europe jobbat med märks bland andra Europe, Rolling Stones, Taylor Swift, Sabaton, Guns n’ Roses, AC/DC och Carola.
– Vi kanske inte är billigast, men vi är definitivt bäst, säger Jonas och passar samtidigt på att lyfta fram kollegorna Adam, som bland annat sköter vägtransporter, och Patrik, som gör sin LIA för Internationella Handelshögskolans Speditörsutbildning, och som fokuserar på tullfrågor, sjö- och flygfrakt.
– Vår förmåga att tänka utanför boxen är vår främsta styrka i en bransch där relationer och prestationer betyder allt. Vi hedrar våra åtaganden – tar vi på oss något, så genomför vi det, vad som än krävs, säger Jonas Bengtsson med eftertryck.

”Det självklara valet”
En av Creative Freight Europes många uppdragsgivare är Jimmy Olausson, produktionschef för bland andra Avatar och Orbit. Han värdesätter samarbetet med Jonas och hans kollegor högt.
– Att arbeta med Jonas och Creative Freight är för mig det självklara valet när det gäller transport och logistik för turnéer och event. I vår bransch finns det få saker som är viktigare än att allt flyter på utan problem. En försening eller ett borttappat gods kan få enorma konsekvenser, och att ha Jonas i ryggen betyder inte bara att jag vet att allt kommer fungera – det gör också att jag kan slappna av under turnén. Jag upplever att Jonas alltid finns där ifall det skulle knipa, en genuin medmänniska som verkligen bryr sig om sina kunder och alltid gör sitt yttersta för att lösa eventuella problem som kan uppstå längs vägen – och lyckas lösa dem exakt varje gång.

”En logistikmagiker”
En annan nöjd kund är Ronnie Backlund som jobbar med bandet Meshuggah.
– Jag jobbade med Jonas första gången 2012 när han satt på Soundmoves i London. Sedan dess har han varit den konstanta logistikpartnern som jag följt vart han än rört sig. När Meshuggah’s produktion växte var det Jonas som hjälpte oss att ta det första klivet med en riktig turnélastbil. I Jonas finns en fantastisk ”det löser vi”-mentalitet som är ovärderlig för oss i musikturnébranschen. Jag lutar mig tillbaka och känner tacksamhet och ödmjukhet över att få jobba med denne logistikmagiker.

Intervju: Johan Malm
Text: Örjan Persson