Electrolux och Karma introducerar smart kylskåp för att minska matsvinn
Electrolux introducerar ett uppkopplat kylskåp för matbutiker tillsammans med startupbolaget Karma. Kylskåpet som nyligen betalanserades, är integrerat med Karmas app och ska bidra till minskat matsvinn genom att göra det enklare att sälja osåld mat direkt till konsumenter.
Det var i augusti i år som Electrolux meddelade att man har gått in som investerare i Karma. De båda bolagen inledde samtidigt ett samarbete för att utforska nya innovativa lösningar för framtidens mat och för att gemensamt möjliggöra för både konsumenter och livsmedelsbranschen att ta ett större ansvar för att motverka matsvinn. Samarbetet kombinerar Electrolux expertis kring livsmedelsförvaring med Karmas app och kunskap om matsvinn.
– Att hitta innovativa lösningar som främjar ett bättre och mer hållbart sätt att äta är en del av vårt syfte som bolag. För Electrolux är samarbetet med en startup som Karma ett nytt och kraftfullt sätt för att skapa förändring. Genom att kombinera våra och Karmas unika egenskaper har vi snabbt kunnat skapa en kreativ lösning som gör det enklare för konsumenter och matleverantörer att rädda mat från att slängas, säger Tove Chevalley, chef för Digital Innovation på Electrolux.
– Samarbetet med Electrolux gör att vår idé kan få extra fart, växa snabbare och dessutom kompletteras med kunskap och erfarenhet som vi som startup ännu inte har. Kylskåpet är ett första steg i vår gemensamma strävan efter att rädda mer mat och värna om miljön, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, VD och medgrundare i Karma.
– Att hitta innovativa lösningar som främjar ett bättre och mer hållbart sätt att äta är en del av vårt syfte som bolag. För Electrolux är samarbetet med en startup som Karma ett nytt och kraftfullt sätt för att skapa förändring. Genom att kombinera våra och Karmas unika egenskaper har vi snabbt kunnat skapa en kreativ lösning som gör det enklare för konsumenter och matleverantörer att rädda mat från att slängas, säger Tove Chevalley, chef för Digital Innovation på Electrolux.
– Samarbetet med Electrolux gör att vår idé kan få extra fart, växa snabbare och dessutom kompletteras med kunskap och erfarenhet som vi som startup ännu inte har. Kylskåpet är ett första steg i vår gemensamma strävan efter att rädda mer mat och värna om miljön, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, VD och medgrundare i Karma.
Effektiviserar förvaring och upphämtning
Kylskåpet effektiviserar förvaring och upphämtning av osålda matvaror som annars riskerar att slängas och gör det möjligt för matbutiker som inte har en naturlig upphämtningsplats att använda Karma. För butiker som redan använder Karma blir kylskåpet ett sätt att kunna sälja ut ännu mer osålda matvaror. Nyligen introducerades kylskåpet som en betaversion och finns på ICA Liljeholmen i Stockholm fram till och med den 31 december 2018.
Kylskåpet effektiviserar förvaring och upphämtning av osålda matvaror som annars riskerar att slängas och gör det möjligt för matbutiker som inte har en naturlig upphämtningsplats att använda Karma. För butiker som redan använder Karma blir kylskåpet ett sätt att kunna sälja ut ännu mer osålda matvaror. Nyligen introducerades kylskåpet som en betaversion och finns på ICA Liljeholmen i Stockholm fram till och med den 31 december 2018.
Så funkar det:
– Karmas användare som gör ett köp hos ICA Kvantum Liljeholmen i Stockholm genom Karma-appen kan hämta ut beställda varor direkt från det uppkopplade kylskåpet.
– Användaren låser upp det uppkopplade kylskåpet, som är utrustat med ett smart lås, genom att uppvisa en QR-kod vid det smarta låset.
– Den köpta produkten visas sedan upp i matbutikens kassa.
– Karmas användare som gör ett köp hos ICA Kvantum Liljeholmen i Stockholm genom Karma-appen kan hämta ut beställda varor direkt från det uppkopplade kylskåpet.
– Användaren låser upp det uppkopplade kylskåpet, som är utrustat med ett smart lås, genom att uppvisa en QR-kod vid det smarta låset.
– Den köpta produkten visas sedan upp i matbutikens kassa.
Om Karma
Med Karmas app kan privatpersoner köpa bra mat som blivit över från restauranger, caféer och matbutiker till ett billigare pris. Appen har idag 400 000 användare och fler än 1 500 anslutna restauranger, caféer och matbutiker. Sedan starten i november 2016 har Karma räddat över 580 000 matvaror från att slängas.
Med Karmas app kan privatpersoner köpa bra mat som blivit över från restauranger, caféer och matbutiker till ett billigare pris. Appen har idag 400 000 användare och fler än 1 500 anslutna restauranger, caféer och matbutiker. Sedan starten i november 2016 har Karma räddat över 580 000 matvaror från att slängas.
Källa: Electrolux